De Chinese zuivelgigant Yili heeft in 2023 opnieuw meer winst en omzet geboekt als vorig jaar. Wel ligt het groeitempo iets lager, zo blijkt uit de jaarcijfers en kwartaalupdate die deze week gecombineerd zijn gepubliceerd. Daarin wordt aangegeven dat voor heel 2024 opnieuw een verdere groei wordt verwacht.
Sinds 2016 boekt Yili louter groeiende omzetcijfers en die lijn werd ook in 2023 doorgetrokken. De omzet groeide vorig jaar met krap 2,5% tot 126 miljard Chinese renminbi. Omgerekend is dit €16,1 miljard, waarmee het bedrijf tot de vijf grootste zuivelondernemingen van de wereld behoort. Daarmee is het groeitempo wel wat lager dan in 2022 toen de omzetgroei meer dan 10% was.
Onder de streep steeg de winst tot omgerekend €1,3 miljard, wat neerkomt op een indrukwekkende winstmarge van 8,3%. Daarnaast verbeterde ook de cashflow aanzienlijk afgelopen boekjaar.
Groeiende ijsdivisie
Een groot deel van de omzet (bijna 70%) realiseert het bedrijf met vloeibare zuivelproducten, hoewel die tak in 2023 beperkt groeide. Krap een kwart van de omzet komt uit de melkpoederhandel, die divisie groeide vorig jaar met 5%. De ijsdivisie is relatief klein, maar groeide vorig jaar wel sterk met ruim 10%. Met een vergelijkbaar percentage groeiden de buitenlandse activiteiten van Yili.
De Chinese zuivelgigant is ook in Nederland actief met een eigen innovatiecentrum op het terrein van de Wageningen Universiteit dat recent nog werd uitgebreid. Daarnaast heeft het bedrijf een meerderheidsbelang in Ausnutria dat in Nederland diverse productielocaties heeft, hoewel daar op dit moment gereorganiseerd wordt. Daarnaast is Ausnutria ook aandeelhouder van Farmel.
Outlook 2024
Voor 2024 verwacht het bedrijf een verdere toename van de omzet en winst. In het eerste kwartaal komt deze verwachting echter niet geheel tot uiting, aangezien de omzet licht afzwakte. De winst daarentegen verbeterde wel in de eerste maanden van 2024 en lag 18,2% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.