De containertarieven schieten opnieuw omhoog. Met maar liefst 16% stijgt Drewry's World Container Index deze week. Vespucci Maritime-oprichter Lars Jensen heeft het op LinkedIn over pandemie-achtige toestanden. BNP Paribas, de grootste financier in de scheepvaart, heeft ondertussen ambitieuze plannen voor reductie van broeikasgassen in de scheepvaartportefeuille wereldkundig gemaakt.
De World Container Index van Drewry stijgt deze week naar $4.072 per FEU (veertigvoeter). Dat is 142% hoger dan dezelfde week vorig jaar. De spottarieven van Shanghai naar Rotterdam stijgen met 20% het hardst, met $827 naar $4.999 per FEU. Ook de tarieven van Shanghai naar Los Angeles stijgen met 18% aanzienlijk, terwijl de tarieven naar Genua en New York respectievelijk met 15% en 13% stijgen.
De tariefstijging van 49% in drie weken tijd wordt volgens Drewry waarschijnlijk gedreven door opstoppingen in Aziatische havens en containertekorten, meer importvraag van de VS en de voortdurende spanningen in het Midden-Oosten. Verder zijn er zorgen over eventuele havenstakingen in Noord-Amerika en de situatie in de Rode Zee.
{{dataviewSnapshot(41_1716472414)}}
Dataplatform Freightos denkt dat, gezien de aangekondigde tariefverhogingen voor juni, rederijen niet verwachten dat de vraag op korte termijn zal afnemen of dat de omstandigheden zullen verbeteren.
Freightos haalt de tariefverhoging van rederij CMA CGM aan. De rederij hanteert per 1 juni een tarief van $6.000 per veertigvoeter (droge of reefer) voor alle Aziatische havens naar alle Noord-Europese bestemmingen. Niet voor elke im- of exporteur hoeft dit zwaar te wegen. "Grote importeurs zoals Amazon en Walmart kunnen het uitzingen, aangezien hun orders voor de rest van het jaar al in de pijplijn zitten op langetermijncontracten," zegt Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta, in The Wall Street Journal.
CMA CGM maakte deze week ook de kwartaalcijfers bekend. De brutowinst (Ebitda) daalde 30% in het eerste kwartaal van 2024 vergeleken met een jaar eerder. 2024 blijft een onzeker jaar vanwege de crisis in de Rode Zee, schrijft CMA CGM in een verklaring bij de kwartaalcijfers.
Grootste financier wil broeikasgas scheepvaart terugdringen
BNP Paribas wil de uitstoot van broeikasgassen van de scheepvaartportefeuille in 2030 met 23% verminderd hebben ten opzichte van 2022. Dat meldde de bank deze week. Ook zijn er targets voor de luchtvaart (-18%) en commercieel vastgoed (-31%). Eerder werden er al doelen gesteld voor energiesectoren, de auto-industrie en de productie van staal, aluminium en cement.
De stap van de grootste scheepvaartfinancier geeft een verdere impuls voor de scheepvaart om te verduurzamen. Grote (Westerse) bedrijven dragen hier ook aan bij doordat ze CO2-uitstoot in hun hele keten willen terugdringen. Ook beleid, zoals de EU ETS, versnelt dit proces. Alessio Sbraga en Violet O'Gorman van het internationale advocatenkantoor HFW geven in een gastartikel voor The Loadstar aan dat om scheepvaart koolstofarm te maken, moet worden geaccepteerd dat (minstens een deel van) de kosten voor de transitie waarschijnlijk via de transportketen bij de eindgebruiker komen te liggen.