Shutterstock

Analyse Logistiek

Waarom is de vraag naar dieselbusjes zo groot?

14 Juni 2024 - Linda van Eekeres

Er is een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbusjes dit jaar. Deze forse toename komt door de invoering van zero-emissiezones in combinatie met het vervallen van de vrijstelling van de aanschafbelasting (bpm) voor zakelijke bestel­wagens op fossiele brandstof, die beide gepland staan op 1 januari 2025, als is dat met de zero-emissiezones niet meer zeker met de nieuwe coalitie. De containertarieven stijgen ondertussen verder en gingen in een jaar tijd al twee keer over de kop.

Lees Foodbusiness 30 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 30 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De nieuwe coalitie wil de invoering van de zero-emissiezones uitstellen. In het coalitieakkoord staat daarover: "Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit."

Zorgen over keuringscapaciteit
Volgens de RAI Vereniging zijn er dit jaar met 37.172 stuks een kwart meer lichte bedrijfswagens geregistreerd dan vorig jaar. Volgens de brancheorganisatie komt dit door 'een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestel­wagens'. Nu er zoveel dieselbusjes zijn aangeschaft, maakt de RAI Vereniging zich zorgen over de keuringscapaciteit van de RDW. De vraag is of de instantie de voertuigen die ondernemers in 2024 bestellen, - dus voor de deadline van 1 januari 2025, nog dit jaar kan keuren. Lukt dit niet, dan dreigen ondernemers bpm te moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor zero-emissiezones in steden. De organisatie wil dat voertuig­en in dat geval met terugwerkende kracht een kenteken uit 2024 krijgen.

Sinds 2007 zijn ondernemers vrijgesteld van bpm bij de aanschaf van een bestelauto als deze voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Per 2025 vervalt deze vrijstelling. De bpm is hoger bij meer CO2-uitstoot. Elektrische auto's zijn (nog) vrijgesteld van bpm. Wel zet de nieuwe coalitie een streep door de aanschafsubsidies: die stoppen allemaal per 2025 volgens het coalitieakkoord. De gewichtscorrectie bij de motorrijtuigbelasting (mrb) voor elektrische voertuigen blijft wel bestaan. "De aanschaf van elektrische voertuigen blijft ondersteund worden, waarbij ook oog wordt gehouden voor de 'fossiele rijders' en een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen", aldus het coalitieakkoord.

De RAI Vereniging vindt dat, vanwege de trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfs­wagenparken, subsidiëring en stimulering noodzakelijk is 'om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken'. Er zijn in Nederland volgens de brancheorganisatie nu 28.857 elektrische bestel­wagens, 2,6% van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestel­wagens.

Chinese elektrische auto's fors duurder
Wie een elektrisch busje wil kopen van Chinese makelij is binnenkort duurder uit. In navolging van de Verenigde Staten voert de Europese Unie vanaf volgende maand een hoog importtarief in op elektrische auto's uit China. Dit vanwege oneerlijke concurrentie door staatssteun. Voor het merk BYD wordt de importheffing 17,4%, voor Geely 20% en voor SAIC 38,1%. In de VS steeg de importheffing van 27,5% naar 100%.

In 2023 kwam 16,1% van de hybride en volledig elektrische auto's die Nederland binnenkwamen uit China, meldde het CBS eerder deze maand. In 2022 was dat nog 2,8%. Als wederuitvoer niet wordt meegenomen was het aandeel elektrische auto's uit China in Nederland in 2023 7,1% en in 2022 3%. Uit China komen bijna geen andere auto's dan elektrische. Begin 2024 waren er in Nederland volgens het CBS bijna 1,3 miljoen elektrische en hybride auto's. Dat is een toename van 31% ten opzichte van januari 2023. 68% van de personenauto's was in 2023 elektrisch.

Zeecontainertarieven stijgen verder
De spottarieven voor zeecontainers stijgen ondertussen door. De World Container Index van Drewry is deze week opnieuw opgelopen. Nu met een bescheiden 2%, tot $4.801 per 40-voeter. Als we naar het hele jaar kijken, is de stijging 202% voor de hele index. De route Shanghai - Rotterdam is veruit het hardst gestegen: met 358% in een jaar. De omgekeerde route steeg vergeleken met een jaar geleden 'slechts' 16%. Vervoer van Los Angeles naar Shanghai werd zelfs 32% goedkoper in een jaar. Containers van New York naar Rotterdam vervoeren kost nu 18% minder dan een jaar geleden. Andersom hoeven 34% minder dollars te worden neergeteld.

We schreven het al eerder: het piekseizoen voor zeecontainervervoer is vroeg dit jaar. Deels wordt dit verklaard doordat importeurs eerder hun vracht bestellen vanwege vertraging door de Rode Zee-crisis. Ook spelen door de VS aangekondigde hogere invoertarieven op bepaalde Chinese goederen, waaronder dus elektrische auto's, een rol. De aantrekkende economie van zowel Amerika als Europa speelt tevens mee. Evenals het feit dat partijen die vlak voor de recente stijgingen van spottarieven een vast contract hebben afgesloten, daar nu zoveel mogelijk gebruik van maken.

CMA CGM lijkt ervan uit te gaan dat de hoge vraag de komende tijd aanhoudt. Om tegemoet te komen aan de plotseling hoge vraag, voegt de rederij tussen 30 juni en begin september een kwart extra capaciteit toe op de route van Azië naar Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. Dit vooral met het oog op haar Franse klanten. Het gaat om zeven extra schepen van 7.000 TEU (20-voeters), waarmee elke twee weken een extra afvaart kan worden gerealiseerd, de ene keer van het Chinese Yantian via Vung Tau en Singapore naar Le Havre en Antwerpen en de andere keer vanaf Shekou in China ook via Vung Tau en Singapore naar het Franse Fos-sur-Mer en Malta.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden