Shutterstock

Analyse Logistiek

Voedingsproducenten VS vrezen grote havenstaking

Vrijdag 15:30 uur - Linda van Eekeres

Een grote groep van Amerikaanse producenten, distributeurs, winkeliers en handelaren roepen de hulp van president Biden in om een staking van havenarbeiders aan de oost- en zuidkust af te wenden. Onder meer de U.S. Meat Export Federation maakt zich grote zorgen, aangezien een substantieel deel van de export van varkens- en rundvlees via de betreffende havens gaat. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De grootste vakbond van havenarbeiders van Noord-Amerika, de International Longshoremen's Association (ILA), trok eerder deze maand de stekker uit onderhandelingen met de exploitanten van haventerminals, verenigd in de de United States Maritime Alliance (USMX) over een nieuwe vijfjarige cao, die volgens persbureau Bloomberg voor ongeveer 45.000 havenarbeiders in zes van de tien drukste havens van de VS geldt. De vakbond komt in verweer tegen automatisering, die met name APM Terminals en Maersk Line doorvoeren. De bond is bang dat er banen verdwijnen, zoals met de containerisering in de jaren '70 is gebeurd.

Als de partijen niet voor 30 september uit de impasse geraken, leggen de havenarbeiders hun werk stil. oewel dat nog ver weg lijkt, maakt een van de ondertekenaars van de brief, de U.S. Meat Export Federation zich hier grote zorgen over. Directeur Dan Halstrom legt in een (audio)persverklaring uit waarom dit een groeiende zorg is voor vleesexporteurs en voor de Amerikaanse landbouw in het algemeen. "Ongeveer 45% van onze varkensvleesexport over water gaat via de golf- en oostkust. En ik denk dat het voor rundvlees ongeveer 25% tot 30% is. Dat is dus een belangrijk deel van onze activiteiten."

Hoewel het meeste vlees bevroren wordt geëxporteerd, wordt er volgens Halstrom ook gekoeld varkens- en rundvlees naar Midden- en Zuid-Amerika vervoerd en gaat er gekoeld rundvlees naar onder meer Europa. "Gekoelde producten zijn duidelijk tijdgevoeliger, wat dit nog urgenter maakt", aldus Halstrom.

De Amerikaanse vleesexport is juist booming. Exportvolume en -waarde van Amerikaans varkensvlees waren in april het hoogst in bijna drie jaar volgens cijfers van landbouwdepartement USDA. In dezelfde maand was de Amerikaanse rundvleesexport de grootste in tien maanden. In heel 2023 werd vanuit de VS naar de Europese Unie voor $260,54 miljoen aan rundvlees uitgevoerd.

De stakingsdreiging komt op een moment dat de supply chain al enorm onder spanning staat door de voortdurende aanvallen van Houthi-rebellen op schepen op de Rode Zee. Hierdoor varen rederijen om vanaf Azië naar Europa via Kaap de Goede Hoop, waardoor er door de langere afstand meer capaciteit nodig is, planningen in de war raken en er opstoppingen ontstaan in bepaalde havens. "Met al deze bestaande uitdagingen is het laatste wat de toeleveringsketen, bedrijven en werknemers — die allemaal afhankelijk zijn van de verplaatsing van goederen, zowel import als export, via onze oostkust- en golfkusthavens — nodig hebben is een staking of andere verstoringen vanwege lopende arbeidsonderhandelingen", aldus de meer dan 150 organisaties in de brief. Onder de ondertekenaar bevinden zich onder andere The Food Industry Association, International Dairy Foods Association, National Association of Beverage Importers en International Fresh Produce Association.

De vrees bestaat dat bij een staking veel van de volumes verplaatst worden naar de westkust, met logistieke verstoringen en tariefstijgingen tot gevolg. Dit terwijl de zeevaart al onder druk staat en de containertarieven blijven stijgen. Ook deze week stijgen de spottarieven weer, met 4% naar $5.318 per 40-voeter volgens de Drewry Container Index. Wederom zijn de grootste stijgingen te zien op de lijnen vanaf China. Zo stijgt het sporttarief van Shanghai naar Rotterdam met 7% naar $7.322 voor een container van 40 voet. Vervoer op deze route is ook op jaarbasis het meest gestegen, met 458%. Vervoer van Rotterdam naar New York werd het afgelopen jaar juist 23% goedkoper.

Minder voeding vervoerd door Nederlandse vrachtwagens
Het CBS kwam gisteren met cijfers over vrachtvervoer in Nederland. Vorig jaar vervoerden Nederlandse vrachtauto's 642 miljoen ton goederen. Dat is 7% minder dan in 2022 en tevens het laagste gewicht sinds 2015. Dit komt vooral doordat er minder binnen Nederland werd vervoerd. Het totale gewicht daalde 8% ten opzichte van 2022 naar 526 miljoen ton. Deze afname komt vooral doordat er minder goederen binnen de Nederlandse landsgrenzen werden vervoerd. Er werden vooral minder bouwgoederen (-12,1%) en minder landbouw- en voedingsproducten vervoerd (-5,3%).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden