Hoewel de spottarieven nog steeds stijgen, begint de lijn omhoog volgens maritiem databureau Linerlytica scheuren te vertonen. Analisten zijn echter zeer voorzichtig geworden met het doen van voorspellingen. De zogenoemde black swans zijn eerder regel dan uitzondering geworden. Was daar eerst de coronacrisis die niemand zag aankomen, ook de Rode Zee-crisis was onvoorzien.Â
De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) voor zeecontainertransport vanaf China, daalde vorige week op de lijn naar Noord-Europa met 0,5%. Hoewel het om een minieme daling gaat, was het wel de eerste sinds half april. Vandaag (12 juli) steeg de index echter weer 4%.
De World Container Index van Drewry steeg gisteren (donderdag 11 juli) met een bescheiden 1%. De spottarieven voor containertransport van Shanghai naar Rotterdam bleven afgelopen week gelijk, maar op jaarbasis is hier met maar liefst 523% wel de grootste stijging te zien. De index staat nu op $5.901 per veertigvoeter. Dat is 297% hoger dan in dezelfde week een jaar geleden, maar wel 43% lager dan de piek in september 2021 tijdens de coronacrisis.
Als reden van de stabieler wordende tarieven, noemt maritiem databureau Linerlytica de toenemende capaciteit. De afgelopen twee weken zijn er drie nieuwe diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa gelanceerd en is er in totaal 100.000 TEU (twintigvoeters) aan capaciteit bijgekomen. Het databureau verwacht wel dat de tarieven op een hoog niveau blijven tot het einde van het hoogseizoen, dat tot september kan duren. Ook Drewry verwacht dat de tarieven in het hele piekseizoen op hoog niveau blijven.
Of de piek van de tarieven is bereikt, valt nog te bezien volgens Lars Jensen, Maritime-CEO bij Vespucci. Juli kan het hoogtepunt zijn, maar dan moeten er zich geen nieuwe complicaties voordoen dan nu met opstoppingen in havens en verschillende stakingen: van de Canadese spoorwegen en van havenarbeiders aan de oost- en golfkust van de VS, in Duitsland en Frankrijk. Dit zijn nog gebeurtenissen die min of meer te voorzien zijn. De grote vraag is of er andere belemmeringen oppoppen, zoals ook niemand de wereldwijde coronacrisis had zien aankomen.
Xeneta heeft een halfjaarlijkse update gegeven van de vooruitzichten. Het bureau begint met te zeggen dat, nadat het in oktober 2023 de outlook voor 2024 had gepubliceerd, twee maanden later het conflict in de Rode Zee en de Golf van Aden escaleerde. Met exploderende containerspottarieven, onbetrouwbare planningen, zorgen over capaciteit en havencongestie tot gevolg. "De les die we hebben geleerd is om je in de containerzeevaart nooit in slaap te laten sussen en een vals gevoel van veiligheid te creëren; de volgende black swan ligt altijd op de loer", aldus Patrik Berglund, CEO en mede-oprichter van Xeneta.
Het marktbureau ziet behalve onvoorziene gebeurtenissen drie factoren die de logistieke keten kunnen verstoren. Zo heeft Trump aangekondigd om een importtarief van 60% in te voeren op alle goederen uit China en van 10% voor de rest van de wereld. Als Trump wordt gekozen, kan dit kan voor een behoorlijk importstroom zorgen voorafgaand aan de invoering. Bovendien kunnen exportstromen verschuiven als de geopolitieke spanning tussen China en Taiwan toeneemt. Op dit moment is er volgens Xeneta ook een verschuiving te zien van China als vertrekpunt naar andere landen in Zuidoost-Azië.
Weer bij Kaap de Goede Hoop houdt schepen op
Vanwege stormachtig weer en hoge golfslag, heeft vrachtverkeer dat deze week om Kaap de Goede Hoop heen voer dagenlange extra vertraging opgelopen. Dat het omvaren nog steeds noodzakelijk is, bleek dinsdag weer. Toen was een schip van Maersk Line doelwit van raketaanvallen in de Golf van Aden. Er was geen schade.
Ondertussen zijn de opstoppingen in de haven van Singapore ook overgeslagen naar die van het Maleisische Klang (in de buurt van Kuala Lumpur). Er zouden twintig schepen voor anker liggen. Naar verwachting houdt de congestie tot augustus aan. Scheepsbroker Clarkson heeft berekend dat de havencongestie, uitgedrukt in TEU (twintigvoeters), wereldwijd ongeveer 9 miljoen is. Dat komt dicht bij de 9,6 miljoen TEU tijdens de coronapandemie.