De scheepvaart is nog maar net gewend aan het EU Emissions Trading System (ETS) en er staat alweer nieuwe Europese milieuregelgeving voor de scheepvaart op stapel: FuelEU, die naast EU ETS gaat gelden. Deze gaat 1 januari 2025 in, maar per september moeten de plannen al klaar zijn.
De Raad van de Europese Unie nam een jaar geleden de verordening FuelEU Zeevaart aan, welke deel uitmaakt van het Fit for 55-pakket. Dat heeft als doel dat de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 55% is verminderd ten opzichte van 1990 en om klimaatneutraal te zijn in 2050. FuelEU richt zich op het gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen om zo de broeikasgasemissies van de scheepvaart te verlagen.
Omdat er vooralsnog nog niet voldoende alternatieve brandstof voor schepen beschikbaar is (en het ook nog een kostbare operatie is om alle bestaande schepen om te bouwen), mogen schepen gebundeld worden en wordt er met de gemiddelde uitstoot van die bundel schepen gerekend. Als die te hoog is, moet er een boete betaald worden. De normen worden elke vijf jaar strenger.
Ingewikkeldste Europese milieumaatregel tot nu toe
Volgens OceanScore, dat onder meer bedrijven helpt bij de administratie die nodig is om te voldoen aan de EU ETS en FuelEU, is dit verreweg de ingewikkeldste milieumaatregel voor de scheepvaart tot nu toe. Volgens OceanScore zal de boete in het eerste jaar (2025) €1,35 miljard bedragen, waarbij containerschepen net als bij de EU ETS voor het grootste deel van het bedrag verantwoordelijk zullen zijn. Dit staat nog los van de administratiekosten en de prijs voor verduurzaming van de schepen.
De kosten voor schepen die binnen Europa reizen of landen binnen de Europese Unie aandoen lopen met de milieumaatregelen uit Brussel verder op. Dat kan ook zijn weerslag hebben op de containertarieven, terwijl de spottarieven al behoorlijk zijn gestegen door een combinatie van de Rode Zee-crisis en grote vraag.
Containertarieven
Deze week steeg de containerindex van Drewry weer 1% naar $5.937 voor een veertigvoeter. Spottarieven op de lijn van Shanghai naar Rotterdam stijgen met 3%, naar New York 2% en Genua 1%. Deze week is er ook een lijn vanuit China met een daling te zien: naar Los Angeles (-3%). Drewry verwacht dat de tarieven op de lijnen vanuit China komende week stabiel blijven en dat de spottarieven het hele piekseizoen hoog blijven.