Het wekelijkse tempo verschilt, maar de richting blijft onveranderd. De indexen voor de container-, en droge vrachttarieven in de scheepvaart blijven dalen. Dit heeft te maken met een licht afnemende vraag naar goederen op de hoofdroutes voor containers, onder meer naar agrobulk.
De Baltic Dry Index (voor bulkgoederen) verloor deze week 15 punten, ofwel 0,9% en staat nu op 1.689 punten. Dit is geen enorme verandering, maar het tekent wel de trend. De groei van het bulkvervoer lijkt toch op hindernissen te stuiten in de tweede helft van dit jaar. Het gaat daarbij dan niet alleen om de bekende knelpunten, zoals de bedreigingen voor de scheepvaart in de Rode Zee en de mede daardoor veroorzaakte verstoppingen rond de Straat van Malakka.
China terughoudender
China koopt volgens diverse signalen minder steenkool en doet het ook iets rustiger aan met de aankoop van agrobulk uit Brazilië en de VS. Daar moet dan wel bij worden vermeld dat China in het tweede kwartaal van dit jaar wel heel veel agrarische grondstoffen uit Brazilië haalde, of anders gezegd: Brazilië exporteerde daarvan wel heel veel naar China. Tegen het einde van het tweede kwartaal ging op grond van voorlopige cijfers 66% van alle soja, graan, kip en andere agroproducten uit dit land naar China. De door NGO's vaak genoemde (hoofd)rol van Europa en Nederland als importeur van soja uit Zuid-Amerika valt hierbij helemaal in het niet.
De rol van de VS als grootexporteur van agrobulk naar China neemt ondertussen flink af. Brazilië is de 'preferred partner' van China. De VS compenseren dit verlies enigszins met extra exporten naar landen als Japan. De Oekraïense agroexport, via de corridor langs de kusten van Roemenië en Bulgarije, loopt steeds beter.
Net als de Baltic Dry Index ging ook Drewry's containerindex deze week weer omlaag. Ditmaal met gemiddeld 3% naar $5,551 per 40 voet container (feu). Dit gemiddelde is ook de procentuele teruggang op de route Shanghai-Rotterdam, maar de prijs is met $7929 per feu nog wel een stuk hoger. Op de routes van Shanghai naar Los Angeles en naar Genua daalden de tarieven met 4% gemiddeld. Op de routes van Rotterdam naar New York en Shanghai gingen de tarieven juist met 1% omhoog.