Shutterstock

Analyse Logistiek

'Havenstaking van 2 weken heeft tot in 2025 impact'

16 Augustus 2024 - Linda van Eekeres

De tijd tikt door en er is nog geen voortgang gerapporteerd over de cao-onderhandelingen voor de havenarbeiders aan de oost- en zuidkust van de VS. Als er 30 september geen overeenkomst is bereikt, dreigt de havenvakbond te gaan staken en daar worden Amerikaanse im- en exporteurs behoorlijk zenuwachtig van. Een nieuwe impactanalyse van databureau Sea-Intelligence op de zeecontainervaart levert ook geen vrolijk beeld op.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vakbond ILA komt 4 en 5 september bijeen en wil die bijeenkomst benutten om een stakingsstrategie te bespreken mocht er 30 september - wanneer de huidige cao afloopt - nog geen overeenkomst zijn bereikt. De leden zouden bereid zijn om 1 oktober te gaan staken.

Met nog zes weken te gaan, waarschuwt de Retail Industry Leaders Association dat een staking niet alleen kan zorgen voor een logistieke uitdaging maar dat deze ook de Amerikaanse economie in gevaar kan brengen. "De feestdagen en het hoogseizoen voor de scheepvaart staan voor de deur en dit is niet de tijd voor nog een verstoring van de logistieke keten, met de voortdurende Rode Zee-crisis, weersextremen en internationale spanningen", aldus de detailhandelsorganisatie in een perscommuniqué.

De organisatie dringt er bij de vakbond en de vertegenwoordiger van haventerminals USMX ;op aan om snel terug te keren naar de onderhandelingstafel. Mocht in de komende weken een positief resultaat uitblijven, dan zou volgens de organisatie de regering-Biden moeten helpen bij een oplossing. Het is niet de eerste keer dat de politiek wordt opgeroepen te bemiddelen in de zaak. Eind juni riep een grote groep van Amerikaanse producenten, distributeurs, winkeliers en handelaren de hulp in van Biden om een staking af te wenden. Tot nu toe vonden zij geen gehoor.

ILA toont zich erg strijdlustig, getuige deze still uit een video die de vakbond van havenarbeiders op Facebook plaatste.

Onderzoeks- en databureau voor de supply chain Sea-Intelligence heeft deze week de impact berekend die een eventuele staking heeft op containervolumes en hoe lang het zal duren voordat er geen gevolgen meer te zien zijn na afloop. Naar schatting wordt er aan de Amerikaanse oostkust in oktober een volume van 2,3 miljoen TEU (20 voetscontainers) verwerkt. Dat is 74.000 TEU per dag, 36.000 TEU die binnenkomt en 38.000 TEU die uitgevoerd wordt, rekent het databureau voor. "Alleen al voor lege containers zou een staking betekenen dat er elke dag 20.000 TEU niet geladen kan worden."

Om na een staking een achterstand in te halen moet er dan meer volume worden verwerkt in de havens. Sea-Intelligence schat dat er een overcapciteit is van 13%. Als die benut zou worden, zou het zes dagen duren om de achterstand van een staking van een dag weg te werken. "Als de havens net iets meer overcapaciteit beschikbaar hebben, zou dit teruggebracht kunnen worden tot 4 à 5 dagen." Als de staking een week duurt vanaf begin oktober, zou de achterstand pas medio november weggewerkt zijn. "Als we een staking van twee weken krijgen, zouden de havens pas weer normaal kunnen functioneren in 2025", stelt het databureau.

Niet iedereen maakt zich even druk over de dreigende staking. Volgens Maersk-CEO Vincent Clerc is het erg onwaarschijnlijk dat deze doorgaat, al geeft hij wel aan dat de impact van een eventuele staking groot zal zijn.

Containerprijzen
De containerprijzen zijn sinds 18 juli op zijn retour, na de enorme stijging als gevolg van de Rode Zee-crisis. Deze week daalt de World Container Index van Drewry verder, met 2% naar $5.428 per container van 40 voet. Het waren vooral de lijnen vanuit China waarop het spottarief daalde. Ook het tarief voor New York - Rotterdam daalde, met 1%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden