In Canada hebben de twee grootste spoorwegmaatschappijen van het land het werk deze week neergelegd omdat er geen cao-akkoord is bereikt. De overheid lijkt al in te grijpen voor deze staking goed en wel begonnen is, maar de staking maakt wel duidelijk hoe de aanzienlijke handel in landbouwproducten tussen de VS en Canada per spoor verstoort kan worden en welke grote economische gevolgen dat kan hebben.
De spoorwegmaatschappijen die donderdag 22 augustus het werk neerlegden, Canadian National Railway en Canadian Pacific Kansas City, zijn samen goed voor 80% van het spoornetwerk in het land. Canadese havens verwachten ook een flinke daling van de aanvoer van vracht. Een staking is extra problematisch, omdat er in Noord-Amerika ook al een staking dreigt van havenpersoneel in het oosten en zuiden van de VS vanaf 1 oktober. Dat is deze week ook te zien in de containerindex van Drewry. Waar de spottarieven wereldwijd opnieuw dalen, stijgen die van Shanghai naar Los Angeles (+2%) en New York (1%).
Volgens de Canadese minister van Arbeid gebruikt hij echter zijn autoriteit en wordt het werk binnen enkele dagen weer hervat. Ondertussen blijkt wel welke economische belangen er spelen. Het Amerikaanse landbouwministerie USDA ging in een rapport van mei in op de mogelijke gevolgen van een Canadese spoorwegstaking. Volgens het USDA zou een staking 'een aanzienlijke impact hebben op de Amerikaanse landbouwhandel, producenten en consumenten, met name voor bepaalde granen en graanproducten'.
Volgens de Foreign Agricultural Service van het USDA werd er vorig jaar voor $28,2 miljard aan Amerikaanse landbouwproducten naar Canada uitgevoerd. Daarmee is Canada de derde grootste landbouwexportbestemming, na China en Mexico. De Verenigde Staten importeerden in 2023 voor $40,1 miljard aan landbouwproducten uit Canada. Qua landbouwproducten werd er alleen uit Mexico meer de VS ingevoerd.
De waarde van landbouwproducten die tussen de VS en Canada per vrachtwagen werden vervoerd is hoger, maar wat de graanhandel betreft, is het spoor goed voor circa de helft. Van de graanimport vanuit Canada door de VS werd in 2023 48% per spoor, 32% per vrachtwagen en 20% per schip vervoerd.
In 2023 was Canada voor granen (onder meer maïs, tarwe en haver) de vijfde bestemming van de VS volgens de USDA-cijfers, met een exportwaarde van $1,1 miljard. Andersom ging er voor $1,7 miljard aan granen de grens over. Ook is Canada een belangrijk leverancier van meststoffen (kali en stikstof) voor Amerikaanse boeren.
Containerprijzen
De World Container Index van Drewry daalde deze week met 2% tot $5.319 per container van 40 voet.