Stackers / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Nieuwe zeecontainers tot medio oktober uitverkocht

30 Augustus 2024 - Linda van Eekeres

De vraag naar zeecontainers is enorm. Daar liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag: de wereldwijd grote importvraag van goederen uit Azië, de omvaarroutes via Kaap de Goede Hoop (vanwege de onveiligheid op de Rode Zee) en de daarmee samenhangende opstoppingen bij grote overslaghavens. De productie van nieuwe containers lag nog nooit zo hoog als in het tweede kwartaal van dit jaar. Daarbij valt op dat de productie van koelcontainers veel minder hard groeit.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Tijdens de coronajaren was er een piek in de vraag naar containers doordat er veel besteld werd en de logistieke keten verstoord raakte. Daarop volgde in 2023 een dip in de containerproductie, met de minst geproduceerde containers in tien jaar.

Rederijen kopen massaal nieuwe containers. Ook Hapag-Lloyd, zo verklaarde CEO Rolf Habben Janse bij de presentatie van de halfjaarcijfers: "We hebben verschillende nieuwe schepen en containers aan onze vloot toegevoegd. Dit heeft ons geholpen om te voldoen aan de extra capaciteitsvereisten als gevolg van de veiligheidssituatie in de Rode Zee en de omleiding van schepen rond Kaap de Goede Hoop, waardoor de toeleveringsketens intact bleven."

Er zit voor een record aan extra capaciteit in de orderboeken van de grote rederijen en die schepen worden ook steeds groter Zulke megaschepen hebben ook containers nodig om te vervoeren. Deze week heeft Hapag-Lloyd bijvoorbeeld de Hamburg Express in de vaart genomen met een capaciteit van maar liefst 23.664 TEU (containers van 20 voet). Het is een van de zes 'megamax' schepen die de rederij aan de vloot toevoegt.

Rode Zee-crisis
Maritiem databureau Drewry verwacht dat 2024 het op één na beste jaar ooit zal zijn voor de productie van containers, vooral voor 'droge' lading. Volgens het dataplatform is er vooral een tekort aan 40-voeters, die het 'de werkpaarden van de industrie' noemt. In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn er 1,4 miljoen geleverd, terwijl dat in dezelfde periode van 2023 minder dan een tiende daarvan was (125.000).

De nieuwe containers komen voornamelijk uit China. De Verenigde Staten uitten eerder zorgen over de monopoliepositie van het land op dat gebied. Alleen al in juli kwam en voor 850.000 TEU uit de fabrieken van het Aziatische land gerold. Volgens Drewry zitten de orderboeken tot halverwege oktober bommetje vol.

Het aantal nieuwe reefers groeide ook wel, maar veel minder hard dan het aantal 'droge' containers. De grootste containerproducent ter wereld, China International Marine Containers (CIMC) rapporteerde over het eerste kwartaal een vervijfvoudiging van het aantal bestelde containers, tot 494.400 TEU, terwijl de orders voor koelcontainers met 23% afnam, tot 9.300 TEU. CIMC wijt dat aan een dalende consumptie van gekoelde goederen als gevolg van inflatie.

Containerprijzen
De World Container Index van Drewry is deze week met 3% gedaald tot $5.181 per 40-voeter. Het spottarief op de lijn van Shanghai naar Rotterdam daalde ook met3%, naar $7.204 per container van 40 voet. Daarmee is het tarief vergeleken met een jaar geleden nog steeds bijna 3,5 keer over de kop gegaan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden