Fonterra is druk aan het investeren in het uitbreiden en verbeteren van de productiecapaciteit. De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant heeft aangekondigd een nieuwe fabriek voor lang houdbare (UHT) room te bouwen. Eerder maakte Fonterra bekend de productie van eiwitten als voedingsingrediënt uit te breiden.
Fonterra steekt NZ $150 miljoen (€84 miljoen) in een nieuwe roomfabriek in Edendale in Southland, het meest zuidelijke gedeelte van Nieuw-Zeeland. Miles Hurell, CEO van Fonterra, heeft dit bekendgemaakt tijdens een Nieuw-Zeelandse handelsmissie in Maleisië. Het zuivelconcern, 's werelds grootste exporteur, wil hiermee aan de groeiende vraag naar UHT-room voldoen vanuit de foodservice. De nieuwe fabriek begint met een UHT-verwerkingscapaciteit van 50 miljoen liter melk, wat tot 2030 kan groeien tot meer dan 100 miljoen liter.
De aankondiging in Maleisië is niet voor niets. Met de zuivel neemt Fonterra de helft van de totale export van Nieuw-Zeeland naar Maleisië voor zijn rekening. De lang houdbare room kan volgens Fonterra in de Aziatische foodservice goed worden gebruikt als supplement in voeding als laksa (een traditionele soep) en melkthee. De investering past volgens Hurrell in de strategie van Fonterra om de capaciteit van producten met toegevoegde waarde te vergroten. "We verwachten dat de mondiale vraag naar UHT-room tot 2032 jaarlijks met 4% groeit."
Meer specialiteiten, minder bulk
Fonterra heeft vorige week aangekondigd de productiecapaciteit van hoogwaardige zuiveleiwitten in Studholme, net als Edenhale op het Zuidereiland gelegen, uit te breiden. Daarmee mikt het bedrijf op een groeiende afzet van de eiwitten in medische voeding en sportvoeding. De investeringen in UHT-room en hoogwaardige eiwitten zijn volgens Hurrell goede voorbeelden welke richting het coöperatieve zuivelconcern is ingeslagen. Oftewel, minder bulk en meer specialisatie om de uitbetaalcapaciteit aan de aangesloten leden-melkveehouders te verhogen.
De werkzaamheden in Studholme beginnen deze maand. Fonterra verwacht dat in 2026 de eerste eiwitproducten van de band rollen. Richard Allen, president Global Markets Ingredients van Fonterra, meldt in een verklaring dat de zuivelingrediënten wereldwijd zeer gewild zijn. "We zien mondiaal kansen in zuivelproducten met veel eiwitten. Deze markt groei de komende vier jaar naar verwachting de komende bijna USD $10 miljard, met een jaarlijkse groei van 7% per jaar."