Shutterstock

Analyse Logistiek

Logica in containertarieven gaat even niet meer op

6 September 2024 - Linda van Eekeres

De daling van de containerprijzen zet deze week door, met een behoorlijke stap. Drewry's World Container Index zakt met 8% tot $4.775 per container van 40 voet. Het is de achtste week op rij dat de spotprijzen zakken. De tarieven van containers van 20 en 40 voet gaan ook meer parallel lopen. Want wat blijkt: de logica dat twee keer zo groot twee keer zoveel kost, gaat niet (meer) op.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Containers van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam daalden het meest in prijs, met 14%. Shanghai - Genua werd 12% goedkoper. De enige stijger is Rotterdam - New York (+16%). Nog steeds zijn containers gemiddeld 236% duurder dan gemiddeld in pre-coronajaar 2019. De lijn Shanghai - Rotterdam is in een jaar tijd het sterkst in prijs gestegen (+329%).

Ondertussen neemt de betrouwbaarheid van vaarschema's af. Drewry verwacht dat 87% van de schepen de komende weken volgens planning varen, en 13% dus niet. In China is het de eerste week van oktober de Gouden Week. Het piekseizoen dat hieraan vooraf gaat, is volgens Drewry eerder gekomen. Daarom is er nu ook eerder dan normaal een terugval in de vrachtstroom uit het Aziatische land te zien. Het dataplatform waarschuwt vervoerders voor annuleringen op het laatste moment.

Container 40 voet kost niet meer twee keer zoveel als 20 voet
Maritiem marktplatform Xeneta komt deze week met een interessante verhandeling over de prijsverschillen tussen een TEU (20-voeter) en FEU (40-voeter). Je zou denken: de een is twee keer zo groot, dus zal ook wel twee keer zoveel kosten, maar dat gaat niet (meer) op. "Elke logica dat de kosten van een FEU simpelweg het dubbele zijn van die van een TEU, is duidelijk niet van toepassing. Er bestaat niet zoiets als een vaste spread of ratio in een dynamische en concurrerende markt", aldus Xeneta.

Voor de Rode Zee-crisis dit jaar was er op de handelsroutes van Azië naar Noord-Europa en de Middellandse Zee inderdaad sprake van een stabiele relatie tussen de gemiddelde spotprijzen voor FEU en TEU, stelt het platform. De gevaarlijke situatie in de Rode Zee door beschietingen van Houthi-rebellen heeft schepen echter gedwongen om een langere route te varen rondom Afrika, andere havens aan te doen, en de beschikbaarheid van materieel en bestaande planningen door elkaar geschopt. De containers van 40 voet worden op de lijnen van Azië naar Europa verreweg het meest vervoerd.

De gemiddelde FEU-spottarieven zijn sindsdien minder dan het dubbele van het TEU-tarief. Volgens Xeneta kan dit serieuze financiële gevolgen hebben, vooral voor contracten waar TEU's aan FEU-indexen zijn gekoppeld. Het platform verwacht overigens dat met het verder dalen van de spottarieven de tarieven voor de twee verschillende maten containers weer meer parallel gaan lopen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden