De spottarieven dalen verder, terwijl de logistieke wereld vol spanning de dagen aftelt tot 1 oktober. Dan gaat er gestaakt worden door havenarbeiders aan de oost- en westkust van de VS. Dat er voor die tijd nog wordt onderhandeld, lijkt steeds onwaarschijnlijker. Een positief puntje op transportgebied is dat de grenscontroles die Duitsland heeft ingevoerd het (vracht)verkeer nauwelijks hinderen.
De World Container Index van Drewry is deze week met 5% gedaald naar $3.970 per 40-voeter. Alleen de tarieven op de lijnen vanaf China daalden. Spottarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden het hardst, met 9%. De tarieven voor Rotterdam naar New York stegen met 2%, en vice versa met 1%.
Nieuwe index voor Azië
Drewry is deze week ook begonnen met een nieuwe (tweewekelijkse) index voor het zeevrachtverkeer tussen Aziatische bestemmingen, de Intra-Asia Container Index. Er zijn achttien routes in opgenomen. "De groei van de containervaart verschuift van intercontinentale naar interregionale handel en daarom is het monitoren van deze handel nu veel belangrijker dan dertien jaar geleden, toen we de World Container Index lanceerden", aldus algemeen directeur van Drewry, Philip Damas in een verklaring.
In de eerste publicatie is al meteen een grote daling in de afgelopen twee weken van de spottarieven te zien, van 25% tot $668 per container van 40 voet. De afgelopen jaren is er veel volatiliteit in de spottarieven in Azië, merkt Drewry op. Het is 1 tot 7 oktober ook Gouden Week in China en mogelijk speelt dat mee in een lagere vraag. Freightos maakt melding van storm Bebinca in Azië die er maandag voor zorgden dat de havens van Shanghai en Ningbo tijdelijk werden gesloten. Schepen hebben daardoor tot zestig uur vertraging en het dataplatform verwacht dat die tijd nog op gaat lopen.
Staking lijkt zeker
Volgens analisten van Linerlytica lijkt een staking in havens aan de oost- en westkust van de VS nu zeker per 1 oktober. De staking gaat bepalen welke richting het de komende tijd opgaat met de vrachttarieven. De veertien havens waar leden van vakbond ILA werken, verwerkten in 2023 bijna 550.000 TEU (containers van 20 voet) per week. Frenk Kenney, directeur industriële oplossingen van automatiseringsplatform Cleo zegt op LinkedIn te verwachten dat er een aanzienlijke toename van transport via de haven van Halifax en Montreal in Canada komt, vooral omdat daar spoorverbindingen zijn. Net als eerder bij de Rode Zee-crisis komt er nu ook een speciale toeslag. Hapag-Lloyd komt met een Work Disruption Surcharge van $1.000 per TEU voor lading naar havens in de oost- en westkust.
Behalve dat de havenarbeiders strijden voor meer loon en een betere ziektekostenverzekering zijn de vakbondslieden vooral zeer gekant tegen elke vorm van automatisering in haventerminals. "We willen geen enkele vorm van semi-automatisering of volledige automatisering. We willen onze banen - het werk dat we historisch gezien al meer dan 132 jaar doen", aldus ILA in een statement. Vespucci Maritime-oprichter Lars Jensen reageert daarop op LinkedIn: "Ik ben er vrij zeker van dat de banen die nu worden uitgevoerd heel anders zijn dan de banen die in 1892 werden uitgevoerd bij het laden en lossen van schepen. Ik begrijp niet waarom de vakbond zich niet meer richt op voorwaarden die erop gericht zijn om de vaardigheden van hun leden te verbeteren. Zodat ze waardevol blijven op de veranderende arbeidsmarkt in de komende decennia, in plaats van erop aan te dringen dat ze in de vorige eeuw blijven werken."
Grenscontroles vallen
Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakte zich vooraf grote zorgen dat de paspoortcontroles die Duitsland sinds maandag (16 september) uitvoert aan alle Duitse buitengrenzen voor lange wachttijden voor chauffeurs zou zorgen (en elk uur wachttijd kost volgens de organisatie €100 per chauffeur). Dat lijkt tot nu toe reuze mee te vallen.