De Nieuw-Zeelandse zuivelreus Fonterra heeft zowel de winst als de omzet over het voorbije boekjaar 2023/2024 zien teruglopen. Oorzaken zijn onder meer de lagere zuivelprijzen en het ontbreken van eenmalige baten. Toch draaide het bedrijf los daarvan ook iets minder goed.
Dit blijkt uit het jaarverslag dat het bedrijf heeft gepubliceerd. Het is met name de ingrediëntendivisie die te maken kreeg met teruglopende verkopen en ook slechtere resultaten, met name in China. De kleinere foodservice-divisie deed het daarentegen juist beter, ook op de al genoemde en voor Fonterra belangrijke Chinese markt (goed voor een kleine kwart van alle verkopen).
Bij de consumententak werd ten opzichte van het voorgaande jaar juist een sterk herstel geboekt. Het operationele verlies werd omgebogen naar een overtuigende winst. Fonterra stopte de operaties in Sri Lanka, vanwege problemen en slechte publiciteit op de markt daar.
De totale omzet van Fonterra kwam uit op omgerekend €12,9 miljard, een miljard minder dan in 2022/23. De nettowinst ging met €254 miljoen omlaag naar €637 miljoen.
Om beter te kunnen inspelen op de verwachte marktvraag investeert Fonterra omgerekend €212 miljoen in onder meer de productie van functionele eiwitten en in de capaciteit voor houdbare melk (UHT) voor de exportmarkt. Hier blijft China een belangrijke bestemming, maar Azië zonder China, levert Fonterra inmiddels 38% van alle verkopen op.
Fonterra verwacht ook veel van het eerder dit jaar van kracht geworden vrijhandelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk. Onder het oude boekjaar is inmiddels voor 11.735 ton product verkocht naar deze bestemming.