Westerse voedingsbedrijven hebben last van politieke ontwikkelingen in China of tussen China en andere landen, maar eigen Chinese bedrijven ontspringen de dans ook niet. Een goed voorbeeld daarvan is de Chinese nummer 1 kindervoedingsproducent Feihe.
Feihe zette vorig jaar voor omgerekend ruim €2,5 miljard om en boekte een winst van €455 miljoen. Het ziet zich nu onder vuur genomen door Chinese nationalisten, die optreden met goedvinden van en soms ook aangespoord door de Chinese communistische partij. De nationalisten beschuldigen Feihe er op social media van samen te werken met een Japans bedrijf en Japanse grondstoffen te gebruiken in Chinese kindervoeding. Ze roepen daarom op tot een boycot van zuivelproducten en kindervoeding van Feihe, zo meldt Radio Free Asia.
Samenwerking
Feihe erkent de samenwerking met het Japanse Kyowa Hakko Biochemical Co, maar weerspreekt dat Japanse grondstoffen worden gebruikt en stelt dat de onterechte beschuldigingen en oproepen het bedrijf veel schade berokkenen. Als de beschuldigingen op social media aanhouden, zal Feihe dan ook niet aarzelen om juridische stappen te nemen, stelt het. Feihe werkt samen met Kyowa Hakko Biochemical Co voor de ontwikkeling van een lactoferrine-rijke kindervoeding.
Nationalisten
Japan is voor veel nationalistische groepen een dankbaar haatobject. De communistische partij moedigt kritiek op het land ook regelmatig aan, onder meer als bliksemafleider bij problemen en relletjes met Japanse bedrijven of burgers worden zo regelmatig aangewakkeerd, maar soms lopen de nationalistische protesten een beetje uit de hand.
Feihe is, vanuit de onderneming gezien ook beducht voor de sentimenten, want behalve dreigen met juridische actie ziet het zich ook gedwongen om zich solidair te verklaren met de nationalisten. "Feihe deelt, als vertegenwoordiger van de Chinese nationale ondernemingen, dezelfde patriottische gevoelens als onze consumenten," zo verklaart het.