De Canadese zuivelreus Saputo heeft de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,9% zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst nam echter met bijna 20% af, onder meer door tegenvallende resultaten op de Amerikaanse en de Argentijnse markten.
De omzet over het tweede kwartaal steeg met 8,9% naar 4,708 miljard Canadese dollar (€3,145 miljard). De nettowinst daalde van 156 miljoen naar 126 miljoen Canadese dollar (€84 miljoen). Over de eerste helft van dit jaar bedroeg de omzet 9,314 C $miljard (€6,221 miljard), wat 9,2% meer is dan in de eerste helft van vorig jaar. De winst daalde van C$297 miljoen naar C$268 miljoen).
Saputo voorziet voor de komende maanden een uitdagende markt, waarin het bedrijf hard zal werken om de resultaten van de Amerikaanse activiteiten te verbeteren. De wereldmarkt blijft ondertussen volatiel en lastig, met een volgens het bedrijf achterblijvende vraag.
In de afgelopen maanden had het bedrijf moeite om beoogde rendementen uit de melkverwerking te behalen op de Amerikaanse markt. Ook vielen de verdiensten in Argentinië tegen. In Australië waren de verdiensten echter beter door een lage inkoopprijs voor melk, terwijl ook de kaasverkoop in het Verenigd Koninkrijk goed rendeerde.