Het verdient serieuze overweging om het Britse verbod op reclame en kortingsacties voor kindervoeding op te heffen, stelt de Competition and Markets Authority (CMA) in een tussentijds verslag over de kindervoedingsmarkt. Reden is dat de huidige situatie vaak het omgekeerde teweeg brengt van wat de bedoeling is, namelijk een heldere afweging van de voors en tegens van borstvoeding of kindervoeding. Daar komt bij dat aanbieders de consument nu vaak onnodig veel laten betalen en ouders honderden ponden per jaar kunnen besparen bij meer concurrentie.
Belanghebbenden kunnen voorafgaand aan een definitief rapport nog reageren. Net als in Nederland geldt er in het Verenigd Koninkrijk een verbod op reclame voor kindervoeding, omdat die niet mag concurreren met borstvoeding. Maar het maakt de situatie er voor de consument niet helderder op. Als mensen toch baby/kindervoeding willen kopen, belanden ze in een situatie waarin aanbieders heel veel suggereren over gezondheid en veiligheid van het product en soms zelfs de wettelijke norm al uitleggen als een bijzondere eigenschap van het product.
Kopers worden er niet wijs uit, en dat vaak op een 'kwetsbaar moment in hun leven' stelt de CMA, die aangeeft dat het dan misschien beter is dat er meer discussie en concurrentie ontstaat. Kwaliteit is geen onderscheidend kenmerk voor kindervoeding, maar door alle onduidelijkheid denken consumenten vaak dat hoe duurder een product is, hoe beter het dan ook moet zijn. Aanbieders van kindervoeding ervaren nu dus vaak weinig druk om de prijs te beheersen en kopers geven vaak vele honderden euro's per jaar meer uit dan nodig.
Als aanleiding voor de bevindingen en aanbevelingen noemt de CMA een aantal zaken. Zo is, afhankelijk van het merk, de prijs van kindervoeding in de twee jaar tussen december 2021 en december 2023 in het VK met 18% tot 36% gestegen. Daarnaast is de kindervoedingsmarkt sterk geconcentreerd, waarbij 90% van de markt in handen is van slechts drie bedrijven. De CMA noemt ze niet, maar volgens de BBC gaat het om Danone (Nutricia), Nestlé en Kendamil. Tot slot constateert de CMA dat ouders £300 tot £500 kunnen besparen in het eerste levensjaar van een kind, door over te schakelen naar een goedkoper merk, zonder dat dit enig gezondheidseffect heeft.
Om alvast een begin te maken met het opschudden van de markt, adviseert de CMA om bijvoorbeeld kindervoeding beschikbaar te stellen via de National Health Service (NHS) en in ziekenhuizen geen merknamen van kindervoeding meer te tonen.