Op gebied van transport wacht ons onvoorspelbaarheid en chaos in 2025, voorspelt maritieme dataplatform Xeneta. Het eerste obstakel dat opdoemt, is een grote havenstaking aan de oost- en Golfkust. Het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat de havenvakbond en de werkgevers er niet uitkomen voor de deadline van 15 januari.
Aankomend president Donald Trump zaaide vorige week nog meer onrust door handelstarieven aan te kondigen die weer afweken van wat hij tijdens zijn campagne verkondigde: een 'extra 10%' op import uit China - waarvan het onduidelijk is of dat bovenop de eerder aangekondigde 60% komt of in plaats daarvan - en een importtarief van 25% voor goederen uit Canada en Mexico. Tijdens zijn campagne had hij het over een handelstarief van 60% voor China en 10% tot 20% voor de rest van de wereld.
De onzekerheden rond het beleid dat Trump gaat voeren, zorgt voor wat frontloading wordt genoemd, het naar voren halen van vrachten. Pas achteraf kun je zeggen of dit een slimme strategie was. Dat nu schijnbaar in eerste instantie alleen China, Mexico en Canada te maken krijgen met hogere tarieven, betekent volgens Xeneta 'dat reders die na Trumps verkiezingsoverwinning eerder deze maand massaal uit andere landen hebben geïmporteerd, mogelijk tijd en geld hebben verspild'.
Automatisering breekpunt voor havenvakbond
Niet alleen vanwege Trump is er meer handelsverkeer van en naar de VS, ook een dreigende havenstaking aan de oost- en Golfkust van het land speelt mee. Begin oktober werd een staking van vakbond ILA na drie dagen beëindigd nadat er met werkgeversorganisatie USMX een voorlopig akkoord was bereikt over de lonen. Een heikel punt blijft automatisering. De vakbond blijft mordicus tegen de semi-automatische op rails gemonteerde containerportaalkranen. De deadline loopt 15 januari af en de partijen staan op dit punt nog steeds lijnrecht tegenover elkaar.
Xeneta wijst erop dat behalve de dreigende havenstaking en de inauguratie van Trump op 20 januari, ook het Chinees Nieuwjaar op de agenda staat (29 januari). Voorafgaand zijn fabrieken al gesloten en naar verwachting is tot medio februari de toeleveringsketen verstoord. Het Chinees Nieuwjaar gaat altijd vooraf door een grote vraag en daarmee samenhangende hogere tarieven. Het dataplatform meldt ook dat er per februari nieuwe allianties van vervoerders in werking zullen treden, de Gemini- en Premier-allianties, en er de DE- en 2M-alliantie zullen worden ontbonden. De Premier-alliantie bestaat uit ONE, HMM en Yang Ming. Hapag-Lloyd heeft de samenwerking opgezegd en zich samen met Maersk verenigd in de Gemini-alliantie. MSC gaat solo opereren en alleen op sommige lijnen met andere samenwerken.
Ondertussen duurt de onveiligheid op de Rode Zee voort en er is in de transportwereld ook weinig hoop dat dit snel zal zijn opgelost. Ondertussen moeten er vele extra zeemijlen worden gemaakt om Kaap de Goede Hoop te ronden of risico genomen worden om toch door het Suezkanaal te varen. Zo heeft de nieuwe Gemini-alliantie aangekondigd de Rode Zee helemaal te mijden. Ook de oorlog in Oekraïne die Rusland is begonnen is een langslepend conflict geworden waarbij een einde nog niet direct in zicht is, wat de im- en export beïnvloedt alsmede het transport over de Zwarte Zee.
Winterstorm
Bij ons zorgt vandaag een winterstorm voor logistieke problemen. Op de Noordzee hadden verschillende schepen het moeilijk. Bij sommige viel de motor uit en één schip (zonder lading) kwam echt in de problemen en raakte stuurloos. Schiphol heeft vluchten geannuleerd, op sommige plekken was het treinverkeer gestremd en de veerboten naar de Waddeneilanden gingen niet.
Containerprijzen
De World Container Index van Drewry is deze week met 6% gestegen tot $3.533 per container van 40 voet. Als er naar alle lijnen wordt gekeken, zijn er een aantal uitschieters naar boven. Containervervoer van China naar Genua en Rotterdam is espectievelijk 22% en 19% duurder geworden, terwijl van China naar Los Angeles juist sprake is van een daling van 12%. Drewry verwacht dat de tarieven op routes tussen Azië en Amerika de komende week stijgen als gevolg van de verwachte stormloop om goederen te verschepen voor de Amerikaanse havenstaking.
Opvallende drukte met laden soja en graan oostkust VS
De Baltic Dry Index die verschillende formaten vrachtschepen meeweegt, stond 4 december op 1.180 punten. Daarmee blijft de prijs zakken. Vorige week stond de index nog op 1.419 punten.
Er worden volgens data van Drewry momenteel iets minder Supramax-schepen ingezet dan een week eerder. Er is echter een toename van congestie aan de Atlantische Oceaan. Vooral aan de oostkust van de VS is het druk met het laden van soja en granen. Dit wordt toegeschreven aan de aankomende machtswisseling in de VS. Handelaren zouden volgens het platform het zekere voor het onzekere willen nemen voordat Trump handelsoorlogen kan ontketenen.