Amerikaanse importeurs slaan momenteel meer luxe voedingsmiddelen in waar een goede marge op zit, om de handelstarieven van Trump voor te zijn. Ook de dreigende grote Amerikaanse havenstaking medio januari is een reden om partijen eerder overzee te krijgen. Donald Trump mengt zich ondertussen in het dispuut tussen de vakbond en de haventerminals. Op zijn sociale mediaplatform schaart de aankomend president zich achter de havenvakbond in de strijd tegen automatisering.
Foodbusiness verneemt vanuit de voedingsindustrie dat er momenteel sprake is van stockpiling (aanleggen van extra voorraad) van Europese voedingsmiddelen in de VS. Er is echter 'geen container meer te krijgen' roepen insiders. Het gaat hierbij niet om bulkproducten, maar om beschermde naamsoorten en luxe producten waar een leuke plus op te behalen valt. Er is natuurlijk wel een grens aan wat er extra geproduceerd kan worden.
Geen laadruimte te vinden
Eerder schreef The Financial Times al dat Italiaanse voedingsproducenten haast maken om hun waren naar de VS te verschepen, naar dochterondernemingen of afnemers, voordat Trump de aangekondigde handelstarieven kan invoeren. Het gaat dan onder meer om Parmezaanse kaas en delicatessen. Ook in dat artikel kwam naar voren dat de inspanningen om extra te verschepen, worden beperkt door een tekort aan koelcontainers in de aanloop naar de kerst.
Behalve de dreigende tariefsverhogingen speelt er ook nog wat anders in de VS, waardoor handelaren proberen hun ladingen naar voren te halen. Op 15 januari dreigt een grote staking aan de Oost- en Golfkust van de VS, aangezien de onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst nu al zijn stuk gelopen op de inzet van semi-automatische, op rails gemonteerde containerportaalkranen.
De Global Port Tracker van de Amerikaanse detailhandelsvereniging NRF en Hackett Associates schat het importvolume in Amerikaanse havens over november op 2,17 miljoen TEU (containers van 20 voet), een stijging van 14,4% op jaarbasis. Voor december wordt een importvolume voorspeld van 2,14 miljoen TEU, een plus van 14,3% vergeleken met vorig jaar. Drie maanden geleden werd nog verwacht dat in november 1,91 miljoen TEU ingevoerd zou worden en in december 1,88 miljoen TEU.
Dit was voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de eerste havenstaking aan de Amerikaanse Oost- en Golfkust. Die staking werd begin oktober na drie dagen beëindigd toen er een voorlopig akkoord was gesloten over hogere lonen. De onenigheid over verdere automatisering bleef. De nieuwe deadline voor een cao is vijf dagen voor de inauguratie van Trump. Die ziet dat blijkbaar niet zitten en heeft zich gisteren (12 december) publiekelijk achter de vakbond geschaard in haar strijd tegen automatisering. De vakbondsleiders waren uitgenodigd bij Trump thuis in Mar-A-Lago, in Palm Beach (op de foto met vakbondsleiders Dennis (links) en Harold Daggett). Op Truth Social schrijft Trump: "Er is veel gesproken over automatisering op Amerikaanse dokken (....) Het bespaarde geld weegt lang niet op tegen de ellende, pijn en schade die het veroorzaakt voor Amerikaanse werknemers (....) Buitenlandse bedrijven hebben een fortuin verdiend in de VS doordat we ze toegang hebben gegeven tot onze markten. Ze zouden niet op elke laatste cent moeten jagen, wetende hoeveel gezinnen er worden getroffen."
Amerikaanse im- en exporteurs stuurden vorige week vrijdag op initiatief van detailhandelsvereniging NRF een brief waarin havenvakbond ILA en werkgeversorganisatie USMX worden gevraagd om terug te keren naar de onderhandelingstafel. De brief is ondertekend door tientallen organisaties, waaronder ook vele agri- en foodorganisaties, zoals de U.S. Meat Export Federation, de U.S. Dairy Export Council, de USA Poultry & Egg Export Council, de National Association of Wheat Growers en de American Soybean Association. Zij spreken zich juist uit voor automatisering: "Het is van cruciaal belang dat onze havens en terminals de mogelijkheid hebben om hun systemen en processen te moderniseren om wereldwijd concurrerend te blijven en de voortdurende stijging van handelsvolumes, zowel import als export, via onze havens aan te kunnen."
Containerprijzen stabiel
De Drewry World Container Index is deze week min of meer gelijk gebleven en staat op $3.529 per container van 40 voet (tegenover $3.533 vorige week). De tarieven van Rotterdam naar Shanghai (+1%) en vice versa (+2%) stegen wel. De lijn New York naar Rotterdam zag het sporttarief met 3% stijgen. Andersom was een daling van -1% te zien. Drewry verwacht dat de index de komende week stabiel blijft.