Toenemende export van bederfelijke waren uit onder meer Latijns-Amerika, omvaren via Kaap de Goede Hoop en op handen zijnde Amerikaanse handelstarieven. Het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat de beschikbaarheid aan koelcontainers wereldwijd steeds krapper wordt.
Maritiem consultancybureau Metro stelt dat er sprake is van een wereldwijd reefertekort. Het is het hoogseizoen voor het vervoer van bederfelijke waren uit met name Argentinië en Chili en de export uit onder meer Latijns-Amerika en Zuid-Afrika neemt toe. Daarbij zijn er minder koelcontainers beschikbaar omdat schepen die om Kaap de Goede Hoop heen varen langer onderweg zijn. Freightos koppelt ook het naar voren halen van vrachten met de VS als bestemming aan het tekort aan koelcontainers.
DHL Global Forwarding maakte in een recente reeferupdate melding gebrek aan materieel in Oceanië en India. Ook in Polen en Spanje zijn er volgens DHL te weinig koelcontainers. The Loadstar bericht dat Amerikaanse exporteurs van bederfelijke producten moeite hebben om voldoende koelcontainers en -vrachtwagens te bemachtigen. Het tekort wordt volgens het nieuwsmedium deels toegeschreven door een toename van 30% in de import van vis en zeevruchten uit Azië.
Containertarieven stijgen
De Drewry World Container Index stijgt deze week behoorlijk, met 8% naar $3.803 per container van 40 voet. Stijgingen zijn te zien op de lijnen van Shanghai naar Los Angeles (+26%) en New York (+17%). Ook het spottarief voor Rotterdam - New York stijgt (+3%), maar andersom is er een daling van 2%.
Drewry verwacht dat de spottarieven de komende weken nog oplopen vanwege de dreigende staking in de oost- en Golfkust van de VS en de handelstarieven die Trump wil invoeren als hij 20 januari het presidentschap gaat bekleden. Dataplatform Freightos verwacht dat het min of meer gedaan is met het naar voren halen van vracht wegens de dreigende staking, omdat dat gezien de datum (15 januari) niet meer gaat lukken. Verder is een langdurige staking volgens het platform minder waarschijnlijk geworden sinds Trump zich achter de vakbond heeft geschaard bij de afwijzing van automatisering van de haventerminals. De verhogingen van de importtarieven blijven volgens analisten wel een rol spelen bij de zogenoemde frontloading.
De twee wekelijkse Intra-Asia Container Index stijgt ook met 8% en staat nu op $934 per 40voeter. Dit wordt geweten aan het kerstseizoen. Verwacht wordt dat nu het hoogseizoen tot een eind komt het spottarief stabiliseert.