Shutterstock

Analyse Logistiek

Grote havenstaking VS op nippertje afgewend

10 Januari 2025 - Linda van Eekeres

Een grote havenstaking aan de Oost- en Golfkust van de VS is op het laatste moment afgewend. De havenvakbond en de werkgeversorganisatie zijn het eens geworden over een voorlopige nieuwe zesjarige cao. Aankomend President Trump heeft volgens de vakbond een doorslaggevende rol gepeeld door zich achter haar te scharen in de strijd tegen verdere automatisering.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De overeenkomst zorgt voor een golf van opluchting onder im- en exporteurs, waaronder van voedingsmiddelen. De American Farm Bureau Federation had berekend dat bij een staking $1,4 miljard aan landbouwproducten per week niet in- en uitgevoerd zouden worden. JPMorgan schatte de totale schade voor de Amerikaanse economie van een havenstaking op $5 miljard per dag. Ook zou een staking voor opstoppingen zorgen en veel druk geven op andere havens. De verwachting was dat  de actie ook zou doorwerken in de containerprijzen.

"Geweldig nieuws voor exporteurs van rood vlees en voor de hele Amerikaanse landbouw", noemt de directeur van de US Meat Export Federation Dan Halstrom het in een verklaring. ​​"Dat er geen werkonderbrekingen zullen zijn in de havens aan de Oost- en Golfkust, neemt onzekerheid weg en versterkt de reputatie van de Amerikaanse vleesindustrie als betrouwbare leverancier van varkens-, rund- en lamsvlees."

Vakbond International Longshoremen's Association (ILA) en werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance (USMX) waren al lang aan het steggelen over een nieuwe zesjarige cao. In oktober leidde dat al tot een havenstaking, die na drie dagen werd beëindigd nadat de partijen het eens waren geworden over hogere beloning. Een heikel punt bleef echter de automatisering van de haventerminals. In december mengde de aanstaande president Donald Trump zich in het conflict. Hij schaarde zich achter de vakbond en sprak zich uit tegen 'buitenlandse bedrijven die een fortuin hebben verdiend in de VS doordat we ze toegang hebben gegeven tot onze markten'. Naar zijn mening weegt het geld dat bespaard wordt met automatisering op de dokken niet op tegen 'de ellende, pijn en schade die het veroorzaakt voor Amerikaanse werknemers'.  

Volgens vakbondsvoorzitter Harold Daggett is de nu gesloten overeenkomst dan ook te danken aan Trump. Daggett zegt in een verklaring dat Trump 'een held is voor onze vakbond en leden' en dat Trump 'alle eer krijgt voor de succesvolle voorlopige overeenkomst'. De details worden niet bekendgemaakt, maar in een gezamenlijke verklaring van ILA en USMX staat dat de huidige banen worden behouden, terwijl er gemoderniseerd wordt. "Deze overeenkomst beschermt de huidige ILA-banen en stelt een kader vast voor de implementatie van technologieën die meer banen zullen creëren en er tegelijkertijd zorgen voor modernisatie van de havens aan de Oost- en de Golfkust, waardoor ze veiliger en efficiënter worden en de capaciteit wordt gecreëerd die ze nodig hebben om onze toeleveringsketens sterk te houden", aldus de gezamenlijke verklaring.

Aanstaande woensdag was de deadline die de havenvakbond had gesteld. Mocht er dan geen overeenkomst zijn, dan zou er opnieuw gestaakt worden, met alle gevolgen voor de logistiek van dien. Deze staking is nu afgewend.

Ook 'heel hoog tarief' voor Denemarken
De dreigende havenstaking speelde de afgelopen tijd een rol in het naar voren halen van ladingen met de VS als bestemming. Aan deze zogenoemde frontloading is nog geen einde gekomen. In de VS wordt nog altijd voorgesorteerd op de tariefsverhogingen die Trump heeft beloofd in te voeren als hij 20 januari het Witte Huis betreedt.

Wat China betreft heeft Trump zelfs een handelstarief van 60% genoemd. Hierdoor is er extra vraag naar containervervoer vanuit Azië, terwijl die al groter is in aanloop naar de festiviteiten in verband met het Chinees Nieuwjaar (van 29 januari tot 12 februari). Veel Chinezen gaan dan naar huis en bedrijven zijn dicht of beperkt geopend. Trump blijft ondertussen onrust zaaien met zijn tariefdreigingen. In de afgelopen dagen heeft hij ook gedreigd om Denemarken een 'heel hoog tarief' op te leggen. 

Tariefdreiging Trump voert containerprijzen China naar VS op
De World Container Index van Drewry is met 2% gestegen tot $3.986 per 40voeter. De stijging van de index valt mee, maar de grote vraag naar containers van China naar de VS in verband met de dreigende tariefverhogingen is terug te zien in de tarieven op de desbetreffende lijnen. De spottarieven voor containervervoer van Shanghai naar Amerikaanse bestemmingen stegen volgens het dataplatform het hardst; naar Los Angeles met 13% en naar New York met 10%.

Drewry verwacht dat in aanloop naar de inauguratie van Trump op 20 januari de spottarieven op deze routes zullen blijven stijgen. Voor containers van Shanghai naar de Europese bestemmingen Rotterdam en Genua was deze week juist sprake van een tariefdaling van respectievelijk -8% en -4%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden