Donald Trump wordt maandag officieel beëdigd en mag zich dan president van de Verenigde Staten noemen. Het is afwachten óf en wanneer hij dan met hogere importtarieven komt, en voor welke landen van herkomst. Tot die tijd nemen importeurs het zekere voor het onzekere, vooral waar het goederen uit China betreft. De Amerikaanse detailhandelsorganisatie NRF voorspelt in januari een 10% hogere import in havens in de VS dan in dezelfde maand afgelopen jaar.
Containervervoer wordt weer wat goedkoper. De World Container Index van Drewry is deze week met 3% gedaald naar $3.855 per container van 40 voet. Containervervoer op de route van Shanghai naar LA daalde het meest in prijs, met 5%. Andersom gingen de spottarieven juist met 1% omhoog. De andere stijger was Rotterdam - New York (+4%). Drewry verwacht dat de tarieven de komende weken iets zullen blijven dalen vanwege een grotere capaciteit.
Volgens dataplatform Freightos zijn er berichten dat sommige vervoerders van plan zijn om de prijzen op de route van Azië naar Europa en het Middellandse Zeegebied binnenkort te verlagen, van ongeveer $5.500 per container van 40 voet naar circa $4.000. Dat wijst volgens Freightos op een 'ongewoon vroeg einde' van de piek die het Chinees Nieuwjaar met zich meebrengt en de verwachting dat de tarieven niet zoals meestal na de Chinese festiviteiten toenemen. De drukte is dit jaar voor deze bestemmingen ook eerder begonnen vanwege de langere vaarroutes om de Rode Zee te vermijden. De prijzen van Azië naar Europa kunnen binnenkort mogelijk verder dalen, aldus Freightos.
Voor de containertarieven op de lijnen van Azië naar Amerika zit een snelle daling er waarschijnlijk niet in. De Amerikaanse detailhandelorganisatie NRF verwacht dat importbereidheid uit China hoog blijft tot eventuele hoge handelstarieven worden ingevoerd door Donald Trump, die maandag het Witte Huis betreedt.
Behalve de door Trump aangekondigde hoge importtarieven (voor China zelfs van 60%) heeft volgens de NRF de dreigende staking aan de oost- en Golfkust van de VS, die ternauwernood is voorkomen ook een impuls gegeven aan de import in december en begin januari. Het geschatte volume dat in januari in Amerikaanse havens wordt ingevoerd, wordt geraamd op 2,16 miljoen TEU (containers van 20 voet). Dat is 10% meer dan in januari 2024. In december was dat naar schatting zelfs 19,2%. De raming voor het hele jaar 2024 komt op 25,6 miljoen TEU, 15,2% meer dan in 2023.