Als het plan van Trump om de Amerikaanse scheepsbouw te stimuleren wordt ingevoerd zoals gepresenteerd, inclusief een taks voor in China gebouwde schepen, heeft dat ernstige gevolgen voor de Amerikaanse landbouwexport. Daarover zijn verschillende belanghebbenden het over eens.
Eind vorige maand kwam de Amerikaanse president met een plan om de groeiende dominantie van China in de scheepsbouw terug te dringen. Rederijen met slechts één in China gebouwd schip zouden al een belasting van $500.000 miljoen per bezoek aan een Amerikaanse haven tegemoet kunnen zien. Die taks kan oplopen tot $1,5 miljoen. Ook mogen er alleen goederen geëxporteerd worden als minimaal 20% per jaar in een schip onder Amerikaanse vlag (en in de VS gebouwd) wordt vervoerd.
Het voorstel is nu onder consultatie en de reacties liegen er niet om. Zo meldt de American Association of Port Authorities (AAPA), die meer dan tachtig havens vertegenwoordigt, dat als de voorgestelde maatregelen volledig worden geïmplementeerd, de export van Amerikaanse goederen met 11,97% daalt. "De agrarische export zal bijzonder hard worden getroffen, waardoor het inkomen van boerenhuishoudens met 15,76% zal dalen, omdat hun toegang tot buitenlandse markten wordt afgesloten. De prijzen voor de export van agrarische producten zullen stijgen", aldus de AAPA.
Belangenorganisatie The American Farm Bureau Federation uit haar zorgen op de eigen website. De hogere transportkosten zouden de voorkeur van kopers kunnen verschuiven naar producenten in landen met lagere kosten, vreest de organisatie. "Export is cruciaal voor de financiën van Amerikaanse boeren en veehouders." Meer dan 20% van de Amerikaanse landbouwproductie is bedoeld voor de export, stelt de organisatie. In 2024 exporteerden Amerikaanse boeren via zeehavens meer dan 144 miljoen ton landbouwproducten, ter waarde van meer dan $105 miljard.
Vorig jaar werd voor 106 miljoen toen aan bulkgoederen, met name granen en oliehoudende zaden geëxporteerd vanuit de VS, haalt de organisatie aan. Exporteurs hiervan kunnen volgens berekeningen van de organisatie te maken krijgen met $372 tot $930 miljoen aan jaarlijkse extra transportkosten. Voor sojabonen zou dat 9,5 tot 27,75 dollarcent per bushel betekenen. "Dat is een substantieel margeverlies op een markt waar concurrentievermogen vaak wordt bepaald door slechts een paar centen per bushel."
Kortom, volgens Farm Bureau zouden 'boeren en veehouders, die al met krappe marges werken, te maken krijgen met hogere vrachttarieven, verminderde concurrentiekracht en mogelijk verlies van marktaandeel' en dit terwijl opschaling van de Amerikaanse scheepsbouwcapaciteit op korte termijn niet mogelijk is.
The Andersons, een groot beursgenoteerd Amerikaans handelsbedrijf in granen, meent dat als de plannen ongewijzigd doorgang vinden, dit schadelijke gevolgen zal hebben op de Amerikaanse graanindustrie, en Amerikaanse boeren 'die zich al geconfronteerd zien met hogere kosten door de tegenmaatregelen van landen vanwege de door de recentelijk door de VS ingevoerde importheffingen'. De VS exporteert 20% tot 25% van alle geproduceerde tarwe, maïs en sojabonen volgens The Andersons. "Er is simpelweg niet genoeg binnenlandse vraag voor dit gedeelte als er geen competitief geprijsde export kan plaatsvinden." Volgens het handelsbedrijf maken de voorgestelde plannen de export van granen tussen de $0,50 en $1,25 per bushel duurder. "Een verhoging van 10% tot 30% op een zeer prijsgevoelige commodity."
Terughoudend om zaken te doen
De plannen beginnen al invloed te hebben aangezien scheepseigenaren door de onzekerheid momenteel terughoudend zijn om zaken te doen, aldus The Andersons. Berichtgeving van Reuters ondersteunt dit. Het persbureau sprak drie Amerikaanse graanexporteurs die zeggen dat er beperkt Amerikaanse maïs, soja en tarwe wordt vastgeld omdat het onduidelijk is wat vanaf mei de kosten zullen zijn.
Ook voor de havens is het voorstel zorgwekkend volgens havenorganisatie AAPA, doordat schepen minder havens zullen aandoen en waarschijnlijk alleen nog de grootste havens van het land in hun routes gaan opnemen. "Dit zou leiden tot aanzienlijke congestie in grote havens en het instorten van de bedrijvigheid in kleine en middelgrote havens." Dit wordt onderstreept door de Port of Bellingham, die in haar reactie aangeeft te vrezen dat 'regionale, kleinere havens, zoals de onze geraakt worden'.
Containerprijzen zakken verder
De World Container Index van Drewry zakt verder deze week met 4% tot $2.264 per container van 40 voet. Op jaarbasis is dat een prijsdaling van de spottarieven van 25%.
{{dataviewSnapshot(41_1742478746)}}