Shutterstock

Achtergrond Snijgroenten

Markt snijgroenten groeit door keuze voor gemak

2 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Gemak wordt voor veel consumenten steeds belangrijker. Tijd wordt tegenwoordig immers als een schaars item gezien. Voor de markt van snijgroenten is het een positieve ontwikkeling. Daar waar de afzet richting de horeca tijdens de coronacrisis tot vrijwel het nulpunt afnam, was tijdens de hamsterweken een redelijke plus zichtbaar in de retailverkoop van onder meer soep- en roerbakgroenten. Structureel groeide de afzet van verspakketten. En die ontwikkeling lijkt onomkeerbaar. De toekomst ziet er daardoor positief uit.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De coronacrisis had duidelijk effect op groentesnijderijen in Nederland. "We zagen een duidelijke verschuiving. De afzet richting de horeca ging in rap tempo terug naar nul, terwijl we in de retail juist een plus zagen. Het was geen gigantische plus, maar wel een plus", vertelt algemeen directeur Mark van der Salm van Snijpunt. Vooral de verkoop van verspaketten, soepgroenten en roerbakgroenten deden het goed tijdens de coronacrisis. Daarentegen was er juist minder vraag naar maaltijdsalades, een product dat vaak out-of-home wordt geconsumeerd.

Inmiddels loopt de afzet richting de horeca ook weer door, maar het niveau dat vorig jaar werd begroot wordt nog niet behaald. Van der Salm geeft bijvoorbeeld aan nu eindelijk weer te kunnen groeien naar het niveau van 2019. Bij Heemskerk verwachten ze dit jaar de afzet binnen fastfoodservice grotendeels herstelt. "We merken dat bijvoorbeeld die groep maaltijdsalades nu ook weer aantrekt. Ook gesteund door het mooie weer. Over het algemeen zouden wij de afgelopen periode het liefst niet als zwaar willen omschrijven, maar vooral als dynamisch en druk", vult commercieel directeur Jantine Heemskerk aan.

Gemak steeds belangrijker
Een trend die al voor de coronacrisis is ontstaan, is de vraag naar gemaksproducten. Denk dan inderdaad aan voorgesneden groenten en verspaketten. "Consumenten vinden het steeds lastiger om tijd te vinden om thuis groenten te bereiden", zo stelde Arno van Dongen van groenteleverancier Van Oers United eerder al bij Foodbusiness. "Wij verwachten dat de ontwikkeling van onbewerkt naar bewerkt voedsel zal doorzetten." Dat beschrijft ook Heemskerk. "Consumenten zoeken inderdaad meer naar gemak. Enerzijds omdat ze minder fysieke handelingen willen verrichten en dus het snijden, wassen en mengen aan ons overlaten. Anderzijds willen ze ook mentaal ontzorgd worden. Dat laatste doen wij door te inspireren met recepten en mixen, maar ook door onze verspaketten."

Van der Salm stelt wel dat het per land afhankelijk is hoe snel die transitie zal plaatsvinden. "Nederland, maar ook Groot-Brittannië, zijn bijvoorbeeld al een stuk verder op dit gebied dan Duitsland. Duitsland loopt behoorlijk achter als het gaat om het consumeren van bewerkt voedsel/gesneden groenten." In Nederland ligt het aandeel bewerkte groenten vandaag de dag al gauw op 30% tot 35%, terwijl dat in Duitsland slechts 3% tot 5% is.

Inzetten op traceerbaarheid
Een andere ontwikkeling is het feit dat consumenten steeds vaker willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. De inzet op traceerbaarheid en transparantie wordt daarmee dus steeds belangrijker. Zowel bij Van Oers United, Snijpunt als Heemskerk is dat een thema dat meer en meer de aandacht krijgt. "Niet alleen bij Snijpunt, maar ons hele moederbedrijf Harvest House is daar al actief mee bezig", stelt Van der Salm. Ook Heemskerk is er al actief over aan het nadenken, kijkende naar het motto: 'hoe dichterbij, hoe beter'. Zo kunnen ook onnodige transportkilometers worden voorkomen. Iets wat ook meteen beter is voor het milieu.

Met andere woorden: de markt voor snijgroenten ziet er goed uit. "Het belang van gezond eten en de onmisbare rol van groenten en fruit worden steeds meer en vaker onderstreept. Gemak en inspiratie helpen daarbij om de consument een verantwoorde maar ook lekkere keuze te maken", sluit Heemskerk af.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden