De boerderijwinkel wint aan populariteit. Dat laten cijfers van marktbureau GfK en het Centraal Bureau voor de Statistiek duidelijk zien. Het aantal agrarische bedrijven dat producten op het eigen bedrijf verkoopt, is fors gestegen. En ook de consument weet de boer steeds vaker te vinden. Met name het afgelopen jaar – gedurende de coronacrisis – gingen zij steeds vaker de boer op om verse producten te halen.
Van alle agrarische bedrijven in Nederland hadden 22.000 bedrijven over het afgelopen jaar een verbredingsactiviteit. Dat is een toename van 60% in vergelijking tot 2016. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hoewel de stijging het grootste was bij de bedrijven die duurzame energie produceren voor derden, steeg ook het aantal landwinkels fors. De cijfers tonen aan dat vorig jaar ruim 7.200 agrarische bedrijven op de boerderij producten verkocht aan de consument of direct leverde aan de horeca en/of detailhandel. Het is een ruime verdrievoudiging in vergelijking tot vier jaar eerder.
Consument heeft de weg gevonden
Niet alleen het aantal landwinkels is gestegen, ook het aantal consumenten dat boodschappen doet bij de boer nam toe. Twee jaar terug, in 2019, deed 11,1% van alle huishoudens in Nederland weleens een direct aankoop bij de boer. Dat is afgelopen jaar gestegen naar 17%. Vooral tijdens de coronacrisis was een groei in het aantal aankopen bij een agrarisch ondernemer te zien. "In het begin van de coronapandemie was het gekkenhuis. Dat had vooral te maken met het feit dat consumenten zich hier veiliger voelden dan in een drukke supermarkt", vertelt Nicole Janssen van boerderijwinkel 'Poldervers en Lekker' in een interview bij Foodbusiness.
Uit onderzoek van marktbureau GfK profiteerden de landwinkels daar ook volop van. De omzet van boerderijwinkels is sinds het begin van de coronacrisis meer dan verdubbeld. Daarmee groeide de directe verkoop een stuk harder dan welk verkoopkanaal dan ook. Supermarkten noteerden een omzetindex van 110 punten en groentewinkels scoorden 138 punten. De boerderijwinkel noteert maar liefst 207 punten. Het bestedingsbedrag per consument groeide daarnaast met 25%. Ook dit percentage is een stuk hoger dan in de retail.
De meeste bezoekers die bij de boer producten kopen, valt onder de categorie 'jonge huishoudens'. Dat is een groep die doorgaans juist veel buiten de deur eet, iets wat gedurende de coronacrisis niet mogelijk was. De zogenaamde 'omzetindex' van marktbureau GfK komt voor deze categorie uit op 217. Dat betekent dat jonge huishoudens afgelopen jaar bijna drie keer vaker geld uitgegeven hebben in boerderijwinkels dan een jaar eerder.
Blijvende trend?
De vraag is wel of dit een blijvende of tijdelijke trend is. Vereniging Landwinkel verwacht een blijvend effect, omdat consumenten de boerderijwinkel ontdekt hebben. De coronapandemie heeft de korte keten versneld, meldt hij. Al is de verwachting wel dat het aantal bezoeken minder zal worden. Dat ervaren ze bij boerderijwinkel 'Poldervers en Lekker' ook. "Het alweer rustiger geworden. Veel consumenten kiezen voor gemak. Bijvoorbeeld omdat ze fulltime werken. Dan kiezen ze voor de supermarkt", aldus Janssen. "Maar we behouden genoeg klanten die het geld liever uitgeven bij de boer dan in de supermarkt. Ze kunnen hier zien waar het product vandaan komt, en dat het vers is. Ze ervaren het echt als een beleving."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.