Eigen foto

Nieuws Gastvrij Rotterdam

Gastvrij Rotterdam van start: 'Blij dat het weer mag'

20 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Horecabeurs Gastvrij Rotterdam is maandag 20 september in Ahoy Rotterdam afgetrapt. Op deze beurs komen horeca, retail, foodservice en catering samen tot en met 22 september. Veel bezoekers zijn blij dat het weer 'mag'. Ook Roy Koppe van Van Geloven (de producent van onder meer Van Dobben Kroketten en Mora). "Moet ik schreeuwen om te laten zien hoe blij ik ben. De horecasector is echt een sector van ontmoeten, bieren en bitterballen."

Op de horecabeurs zijn veel foodtrends te ontdekken. Vleesvervangers zijn in groten getale te bewonderen, met name in het 'Vegan Lab'. Hier worden allerlei vegetarische producten aangeboden en geproefd. Zo ook de Pulled oats; een vleesvervanger op basis van havermout en bonen. Het product is gestegen in populariteit, en ligt al sinds een aantal jaren in de supermarkt. In 2019 won het de Innovation Award op de Horecava. "Het is makkelijk te maken voor chef-koks. Dit is de ideale vervanger voor gehakt of kip. Het is rijk aan eiwit", vertelt brand manager Lotte van der Spek van Gold & Green desgevraagd. 

Start-up Beefy Green maakt sinds de coronapandemie burgers van 50% rundvlees en 50% oesterzwam. Daarvoor leverde het bedrijf aan de horeca. Aangezien deze sector op z'n gat lag, bedacht founder Frank Nouwens een vleesvervanger. "De markt voor hybride vlees groeit. Je kan natuurlijk ook burgers maken met 50% groenterestant, maar daar zit een bijsmaak aan. En dat is bij onze burger niet het geval. Deze beurs is voor ons een mooie plek om bekendheid en awareness te creëren." Bij de stand verdringen zich rond lunchtijd veel bezoekers die de burger eens willen proberen. Reacties zijn vooral 'goh, wat lijkt dit op vlees', en 'best lekker'. 

Van Dobben (van Van Geloven) presenteert op de beurs de vegetarische bitterbal, nieuw in het assortiment. Roy Koppe, accountmanager bij het bedrijf, merkt dat animo toeneemt voor dit product. "Hier in de Randstad is het populair, maar in de provincie Limburg, waar wij tevens veel zitten, zijn mensen nog wel wat huiverig dat er geen vlees inzit. Dat heeft tijd nodig. Maar we leven nou eenmaal in een tijd waarin vleesvervangers oprukken, dus je moet mee." 

Exotisch koken
Op de beurs zijn ook veel wereldkeukens te bekijken. Zo staat de stand van Bidfood vol met producten uit de Koreaanse keuken. Jos Smeenk, business developer bij het bedrijf, geeft aan dat deze keuken in opmars is. "Steeds meer Nederlanders willen exotisch koken. Het principe wat 'de boer niet kent, dat vreet ie niet', verdwijnt steeds meer. Dat komt onder andere door expats. Ook zien wij groei in de Randstad bij Millennials die geïnteresseerd zijn in de Aziatische keuken." Smeenk is blij dat hij weer naar een beurs kan. "De laatste beurs was Fruitlogistica, dat is bijna twee jaar geleden. Ik vind het fijn weer klanten en mijn netwerk te ontmoeten. Dat werkt uiteindelijk toch het beste in deze wereld."

Koffiebedrijf Cucina is ook weer op de beurs, na twee jaar. "Toen was het heel druk in Ahoy. Wij halen koffiebonen van plantages uit Zuid-Amerika. Die worden in Italië gebrand, en wij verkopen het hier exclusief aan de hoogwaardige Nederlandse horeca. Door de coronacrisis hebben we best wat verlies geleden, maar nu trekt alles weer aan. Heel prettig om weer op een beurs 'live' met mensen te kunnen praten." 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden