De Lidl kondigt een nieuwe eiwit-strategie aan. Het bedrijf geeft aan meer in te willen zetten op plantaardige proteïne. Daarnaast is het bedrijf van plan om hun dierlijke assortiment uit te dunnen, zo vertelt de hoofdinkoper Christoph Garf tegen de Duitse Lebensmittelzeitung op de Groene week in Berlijn.
Lidl rolt de nieuwe strategie vanaf 2025 uit. Daarmee lijkt de Duitse supermarktketen een voortrekkersrol te willen nemen in de eiwittransitie. Lidl geeft aan niet alleen een plicht te voelen om zelf meer plantaardige producten te verkopen, maar ook om de rest van de keten te inspireren om over te schakelen.
Volgens Garf ziet Lidl geen alternatief voor deze strategie. "We moeten binnen de grenzen van onze planeet werken, en dat kan alleen als we onze consumptie van dierlijke producten omlaag brengen." Daarnaast ziet de Lidl de nieuwe eiwitstrategie als een kans om een jongere doelgroep naar de Duitse supermarktketen te lokken.
Een voorzichtige start
Hoe de strategie vorm krijgt is nog niet duidelijk. Het bedrijf geeft aan de komende twee jaar te onderzoeken hoe ze hun eiwittenschap het beste kunnen inrichten. Wat al wel duidelijk is, is dat de Lidl voorzichtig begint. Het bedrijf wil in eerste instantie hun beroemde themaweken inzetten om alternatieve proteïne te promoten.