Karma Kebab

Nieuws Vlees & Eiwit

Karma Kebab sleept 2 miljoen euro binnen

22 Juni 2023 - Matthijs Bremer

Vleesvervangermerk Karma Kebab heeft in een nieuwe investeringsronde €2 miljoen binnengehaald om zijn keten van festival food bars uit te breiden. Na verschillende stands op festivals, een locatie in Utrecht en een pop-up locatie in Amsterdam is het bedrijf van plan om te investeren in vijf nieuwe locaties. Het uitbreiden van hun horecaketen is een centraal onderdeel van strategie om ook vleesvervangers in de retail te verkopen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De investeerders achter de nieuwe financieringsronde zijn Brave New Food, Phase2.earth en Capital Blue Partners. In totaal staken de investeerders €2 miljoen in de keten. Van der Heijden is trots op het nieuwe aangetrokken kapitaal. Nu vleesvervangers op de kernmarkten een stuk moeizamer verkopen zijn investeerders namelijk behoorlijk terughoudend.  

Stap voorwaards
Met het de nieuwe investeringen zet het bedrijf een flinke stap voorwaarts. In eerste instantie was Karma Kebab te koop in foodtrucks op Nederlandse festivals. Inmiddels staat het bedrijf ook op verschillende buitenlandse festivals en verkoopt het bedrijf hun kebab van knolselderij en granen in verschillende supermarkten. Daarnaast is Karma Kebab te koop in verschillende bekende ketens zoals Loetje, La Place en Beers & Barrels.

Op korte termijn is het bedrijf van plan met vijf nieuwe locatie uit te breiden. In eerste instantie zet het bedrijf in op een nieuw restaurant in Amsterdam en in Rotterdam. Overigens zijn de ambities nog groter. De ondernemers zijn van plan om voor 2028 maar liefst 25 nieuwe locaties te openen.

Strategisch startpunt
Wat Karma Kebab van andere spelers in de vegawereld onderscheidt is dat ze zelf verschillende restaurants beheren. Veel makers van vleesvervangers gebruiken de horeca als springplank voor de verkoop in de retail. Hier wordt vaak voor gekozen omdat consumenten in de horeca eerder bereid zijn om iets nieuws te proberen. Daarnaast garandeert de bereiding door een professionele kok de best mogelijke merkervaring.  Met hun eigen locaties gaat het bedrijf nog een stap verder. Het doel hiervan is hun merk in de publieke ruimte uit te dragen. "Omdat wij onze stijl doortrekken springt ons merk meteen in het oog. Neem bijvoorbeeld onze roze/paarse foodtruck op festivals. Die springen meteen in het oog."

De supermarktstrategie van Karma Kebab in de supermarkt is  daarentegen behoudend. "We merken dat het voor kleine merken moeilijk is om zichtbaar te zijn in een supermarkschap. Door de hoeveelheid geld die er de afgelopen jaren in vleesvervangers is gestopt hebben de grote spelers enorme marketingbudgetten." Van der Heijden maakt er geen geheim van dat de retailtak van het bedrijf met name successen boekt bij online supermarkten, zoals Crisp.

"Van de grote merken is er altijd wel een in de aanbieding. Dit lijkt me geen houdbaar model om een merk te bouwen", vertelt Van der Heijden. Karma Kebab kiest daarom voor de horecastrategie. Het bedrijf hoopt dat de bezoekers van hun restaurant hun vleesvervangers uit de supermarkt op een woensdagavond in hun pan opwarmen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden