FrieslandCampina lanceert hun eerste vleesvervangers op de Britse markt, zo is te lezen in the Grocer. Vanaf begin oktober zijn de producten verkrijgbaar in verschillende Britse supermarktketens. Het moment van de lancering is opmerkelijk, aangezien de krimp van markt voor vleesvervangers in het Verenigd Koninkrijk in de dubbele cijfers loopt.
Dit meldt het Britse The Grocer. Onder de nieuwe merknaam Tender'lish introduceert het bedrijf drie kipalternatieven: de Chik'n Cheese Escalope, Cripsy Chik'n Fillet Burger, Crunchy Chik'n Tenders and Cripsy Chik'n Fillets. Alle drie de producten zijn gepaneerd en bestaan voor 60% uit magere melk. Hierin schuilt mogelijk een risico voor de acceptatie van het product, aangezien de meeste vleesvervangers op de Britse markt veganistisch zijn. Om dit te tackelen, benadrukt FrieslandCampina in hun marketing dat het gebruik van zuivel het product voedzaam en vernieuwend maakt.
Opmerkelijk introductiemoment
De introductie van het nieuwe merk is een opvallende stap, aangezien FrieslandCampina een grote speler op het vaste land is met hun merk Valess. In Nederland, Duitsland en België liggen de vegetarische producten al onder die merknaam in de supermarkt. Bovendien heeft FrieslandCampina ervoor gekozen te investeren in slechte tijden. Uit data van Assosia blijkt dat de verkopen van vleesvervangers in de grote Britse supermarkten sinds maart met 10,9% zijn gedaald en meerdere merken, waaronder Nestlé's Garden Gourmet, hebben aangegeven zich van de Britse markt terug te trekken. Ondanks de krimp van de categorie lijk FrieslandCampina vertrouwen te hebben in het langetermijnsucces voor de markt voor vleesvervangers.