Albert Heijn heeft een nieuw huismerk in plantaardige voeding gelanceerd, zo maakt de supermarkt bekend in een persbericht. Onder de naam AH Terra moeten de nieuwe producten Albert Heijns beoogde doel om de eiwittransitie te versnellen een stap dichterbij brengen.
In totaal brengt Albert Heijn tweehonderd nieuwe producten onder bij het nieuwe merk. Opvallend is dat de producten niet alleen bestaan uit vlees- en zuivelvervangers. In het aanbod zitten ook producten als pindakaas, groentespread en smashed avocado. De doelgroep van het nieuwe huismerk is de flexitariër.
Eiwittransitie
In 2025 wil Albert Heijn dat de helft van alle eiwitten die het bedrijf verkoopt van plantaardige origine zijn. Voor 2030 heeft de supermarkt een percentage van 60% voor ogen. Daarvoor is nog een hoop werk te verzetten, op het moment ligt het percentage op 44%. Met het nieuwe merk wil de supermarkt op een simpele manier communiceren welke plantaardige alternatieven ze in huis hebben.
De keuze voor een huismerk komt niet uit de lucht vallen. Sinds het inflatiecijfer dubbele cijfers bereikte zit de klad er behoorlijk in op de markt van alternatieven voor vlees en zuivel. In totaal nam de verkoop van vleesvervangers met ongeveer 3% af. Dit verklaart ook waarom Albert Heijn een breder merk wil bouwen waar ook traditionelere producten als pindakaas in zitten.
Geïnspireerd door concurrent
Daarnaast lijkt Albert Heijn met zijn nieuwe strategie af te kijken bij de concurrent. Er is namelijk een supermarkt die de krimp aan zich voorbij ziet gaan en dat is de Lidl. Door een sterk assortiment van huismerkproducten met een goede naam onder het publiek zijn veel bewuste consumenten voor producten als vleesvervangers overgestapt naar de Duitse discounter. Met een groter en goed herkenbaar aanbod lijkt de Albert Heijn consumenten die naar de Duitse discounter zijn overgestapt terug te willen winnen.