McDonald's lijkt in Nederland in te zetten op een plantaardigere koers. De Amerikaanse fastfoodketen zet vier nieuwe opties op de kaart en kiest een nieuwe strategie om meer klanten voor plantaardige alternatieven te laten kiezen.
De lancering van de nieuwe producten gaat samen met een reclamecampagne die klanten oproept om een keer een vegetarisch alternatief te proberen. Daarnaast kiest de fastfoodketen ervoor om de vegetarische opties boven aan het menu te plaatsen en kondigt McDonald's aan om de reclamebudgetten van het bedrijf in het voordeel van vegetarische producten aan te passen.
Niet veganistisch
De nieuwe producten zijn de McPlant Steakhouse, een variant op de vegetarische burger die de fastfoodketen vorig jaar lanceerde. Daarnaast komen een McKroket met jackfruitvulling, Veggie Nuggets en een vegetarische 'kip' salade met honingmosterdsaus op het menu.
Opvallend is dat geen van de opties veganistisch is. Op de McPlant Steakhouse zit een plakje kaas en de saus op de McKroket is op basis van mayonaise gemaakt. McDonald's adviseert klanten die een vegan optie willen om een versie zonder kaas of saus te bestellen. De nuggets en salade kunnen helemaal niet veganistisch worden besteld, aangezien er zuivel en eieren in de kipvervangers zit.