De Duitse tak van supermarktketen Lidl trekt de prijzen van vlees en plantaardige artikelen van het eigen merk Vemondo gelijk. Het merendeel van de Vemondo producten wordt even duur als de dierlijke variant.
Lidl gelooft dat een duurzaam consumptiepatroon alleen haalbaar is als het bijbehorende dieet ook betaalbaar en toegankelijk is. Meestal zijn plantaardige alternatieven duurder dan dierlijke producten, zegt de discounter. Daar wil de Lidl nu verandering in brengen.
"Door de prijzen van onze Vemondo producten aan te passen, hopen we meer klanten uit te nodigen om onze plantaardige alternatieven te proberen, zonder dat prijs het doorslaggevende criterium is'', zei Christoph Graf, managing director products bij Lidl in het persbericht. De in 2020 geïntroduceerde Vemondo productlijn bestaat inmiddels uit 100 artikelen.
Eiwitratio
De supermarktketen heeft ook de verhouding plantaardige en dierlijke eiwitbronnen in het assortiment berekend, die is momenteel 11 op 89% in vlees en 6 op 94% in zuivel. Op basis daarvan heeft Lidl zich tot doel gesteld om tegen 2030 het aandeel van plantaardige eiwitbronnen te vergroten naar 20% en het aandeel plantaardige zuivel tot 10%.