Tyson Foods is weer winstgevend, zo blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van gebroken boekjaar 2023/24. Naar eigen zeggen zijn de resultaten beter dan verwacht. In november rapporteerde de Amerikaanse vleesgigant nog een fors verlies.
De markt ontving de cijfers met gematigd enthousiasme. Na het verschijnen van het kwartaalrapport steeg de waarde van het aandeel met 1,6%.
De resultaten van Tyson lijken op het eerste oog niet direct bemoedigend. Over het eerste kwartaal van boekjaar 2023/24 rapporteert het bedrijf een winst van $231 miljoen. Een jaar eerder kwam de winst het eerste kwartaal uit op $467 miljoen, een verschil van maar liefst 50,53%. Vergeleken met boekjaar 2022/23 zijn de resultaten echter hoopgevend. In die periode boekte het bedrijf een verlies van $395 miljoen en in het vierde kwartaal stond zelfs een rood cijfer van $463 miljoen op de balans.
Droogte kwelt rundvleesdivisie
De resultaten mogen voor het gehele bedrijf beter zijn, de rundvleesdivisie blijft wel een zorgenkindje. Vooral omdat dit de grootste tak van Tyson is. De divisie boekte een verlies van $206 miljoen. Dit is des te zorgelijker aangezien het verlies samengaat met een stijging van zowel de omzet als verkoopvolumes. De verkochte volumes namen toe met 4,1% en de prijzen stegen met 10,5%. Als gevolg daarvan steeg de omzet vergeleken met het eerste kwartaal van 2022/23 van $4,72 miljard tot $5,02 miljard.
De oorzaak hiervan is duidelijk. Hoge kosten in verband met twee jaar van aanhoudende droogte speelt de markt parten. Voor het tweede jaar op rij verbrak de Amerikaanse rundveesector een negatief record. Uit de jaarlijkse telling van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) bleek de rundvleesstapel op slechts 87,2 miljoen runderen te staan. Dit is het laagste niveau sinds 1951. Vorig jaar telde het USDA in zijn census al het laagste aantal runderen sinds 1962.
Varkensvleesdivisie schrijft zwarte cijfers
De varkensvleesdivisie vertoont een tegenovergesteld patroon. Door een zeer ruime varkensmarkt wist de varkensvleesdivisie ondanks een zwakke consumentenvraag een nipte winst van $39 miljoen te draaien. In het eerste kwartaal van vorig jaar boekte de divisie nog een verlies van $21 miljoen. Daar staat tegenover dat de omzet als gevolg van fors lagere prijzen licht afnam van $1,53 miljard in 2022 to $1,51 miljard in 2023.
De gemiddelde prijs van Tysons varkensvlees daalde met 8,5%. Daar staat tegenover dat de verkopen met 7,7% toenamen. Dit is opmerkelijk, aangezien de consumptie van varkensvlees in de Verenigde Staten in 2023 naar schatting met zo'n 10% afnam. Tysons varkensvleesdivisie functioneerde heel vorig jaar relatief sterk. In boekjaar 2022/23 daalde de verkochte volumes met slechts 2,2%.
Pluimveevlees trekt de kar
Ondertussen boekt de pluimveevleesmarkt een sterk resultaat. In het eerste kwartaal van 2023/24 steeg de winst van de kippenvleesdivisie vergeleken met het eerste kwartaal van 2022/23 van $69 miljoen tot $177 miljoen. Dit is een stijging van maar liefst 156,5%. De sterkere winst werd geboekt ondanks een daling van de omzet. In het eerste kwartaal van 2022/23 was de omzet van de kippenvleesdivisie $4,26 miljard. Dit jaar boekte het bedrijf in het eerste kwartaal een omzet van $4,03 miljard.
Zowel de volumes als de prijs stonden onder druk. Vergeleken met een jaar eerder verkocht Tyson 1,5% minder pluimveevlees. Ondertussen daalden de prijzen met 3,9%. Dat het bedrijf toch zo'n sterk resultaat boekt, is onder meer het gevolg van lagere voerprijzen. Daarnaast speelt efficiëntiewinst een hoofdrol. Het bedrijf heeft zijn kippenvleesdivisie fors geconsolideerd. In 2023 sloot het bedrijf vijf productiefaciliteiten en in 2024 stoot Tyson nog een fabriek af.
Verkoop bereide voeding groeit
Daarnaast boekte de afdeling bereide voeding een sterk resultaat. In volumes en omzet althans, want de winst daalde juist licht. De afdeling zag de volumes met 2,5% toenemen. Omdat de verkoopprijzen met 2,3% daalden bleef de groei van de omzet echter op $5 miljoen steken. Opmerkelijk is dat de hogere omzet met een lagere winst samengaat. De winst van de afdeling daalde van $258 miljoen tot $243 miljoen.