De omzet van Beyond Meat is in 2023 fors gedaald, zo is te lezen in het vierde kwartaalverslag van de Amerikaanse onderneming. In het vierde kwartaal was het verlies van het bedrijf groter dan de omzet. Vooral de Amerikaanse thuismarkt was in dat jaar niet vriendelijk voor het bedrijf. Toch zijn de resultaten beter dan investeerders verwachtten, aangezien de resultaten op de internationale markten sterk bleken.
Ten opzichte van een boekjaar eerders is de omzet van Beyond Meat in 2023 met 18% gedaald van ongeveer $419 miljoen tot $343. De zwakkere omzet resulteerde in een netto verlies van $155.1 miljoen. Dat is een stijging van 132% ten opzichte van het verlies van $66,9 miljoen in 2022.
Ook de resultaten van het vierde kwartaal waren niet sterk. De omzet nam af tot $73,7 miljoen. Een daling van 7,8% ten opzichte van de omzet van het vierde kwartaal van 2022. Dit is vooral het gevolg van lagere prijzen, want de verkoopvolumes namen met 8% toe. Het verlies was afgelopen kwartaal groter dan de omzet en bedroeg $83,9 miljoen. Het forse verlies was wel grotendeels te wijten aan de aangepaste strategie in november vorig jaar wat flinke kosten met zich meebracht.
Met name de resultaten op de Amerikaanse markt zijn tamelijk dramatisch. De omzet in de Verenigde Staten daalde met maar liefst 32,3%. In de retail waar grofweg 75% van de afzet in de Verenigde Staten plaatsvindt nam de verkoop in 2023 met 33,9% af. In de foodservice nam de omzet met 26,9% af. Ondertussen namen het verkochte volume in de Amerikaanse retail met 6,8% af en daalde de verkoop in de Foodservice met 23,6%.
Marktverachtingen waren nog zwakker
Toch is het resultaat minder dramatisch dan de verwachting van de markt. Uit een enquête van de op Wall Street gevestigde marktbureau FactSet bleek een gemiddelde omzetverwachting van $66,7 miljoen. Door de lage verwachtingen had 40% van de aandeelhouders een shortpositie. De meevaller werd op de beurs met enthousiasme ontvangen. In de nabeurse handel verdubbelde de waarde van het aandeel op het hoogtepunt grofweg van $7,15 tot $14,30. Daarmee staat het aandeel op het hoogste punt sinds augustus 2023.
Het bedrijf wist de zwakke resultaten op de Amerikaanse markt te compenseren met sterkere internationale verkopen. Met name de resultaten in de retail waren sterker. De internationale verkopen in de foodservice stegen in 2023 met 40,3% van $54 miljoen tot $76 miljoen. De verkoopvolumes stegen nog sterker, met 59,6%. In de internationale retail nam de verkoop in 2023 met 1,3% toe, terwijl de volumes met 3,5% stegen.
Conservatievere koers
Daarnaast valt de nieuwe strategie bij investeerders in de smaak. Het bedrijf voert duidelijk een conservatievere koers en geeft aan voorzichtig te zijn in optimisme, gezien de moeilijke laatste jaren. Door de zwakke prestaties heeft het bedrijf besloten om de prijzen in de Verenigde Staten te verhogen en kosten radicaal te verlagen. CEO Ethan Brown geeft aan dat hij er hard aan werkt om de omvang van het bedrijf terug te brengen "naar een niveau dat past bij de kansen in de huidige markt."
Het bedrijf meent dat de zwakke resultaten vooral het gevolg zijn van de kritiek dat vleesvervangers ongezond en sterk bewerkt zijn. Beyond Meat probeert daarom het zwakke resultaat te kunnen keren met een gezondere burger met meer proteïne en minder verzadigd vet en zout. Daarnaast gebruikt het bedrijf voor deze burger avocado-olie in plaats van raapzaadolie. Het bedrijf verwacht dat de hervormingen resulteren in een omzet van tussen de $315 miljoen en $345 miljoen in 2024.