Na onder meer Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl onderschrijven ook Picnic en Spar het doel minder dierlijke eiwitten te verkopen. De supermarkten sluiten zich aan bij het initiatief om in 2030 minimaal 60% aan plantaardige eiwitten te verkopen. Dit meldt Wakker Dier in een persbericht.
De supermarkten willen met promoties meer inzetten op plantaardige eiwitten en zijn van plan meer plantaardige alternatieven aan te bieden. In totaal onderschrijven nu elf supermarkten de doelstelling. Eerder committeerden Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus zich eraan.
Met het doel proberen supermarkten hun broeikasgasemissies te verlagen. Sinds 2024 zijn bedrijven met meer dan 250 medewerkers, €250 miljoen aan omzet of €25 miljoen op de balans verplicht hun emissies te rapporteren. Door te sturen op een lagere consumptie van dierlijke producten daalt de ecologische voetafdruk in deze rapportages.