Kadirs

Food People Kadir Ahmed

Kadir's maakt halalproducten voor iedereen

24 September 2024 - Matthijs Bremer

Als er in zijn jeugd vlees getrakteerd werd, was Kadir Ahmed altijd op een kaassnack aangewezen. Deze ervaring inspireerde hem om van de meest populaire traktatie een halalversie te maken. Dat was in Brabant natuurlijk het worstenbroodje. Hij benaderde lokale bakkers en slagers om tot de best mogelijke receptuur te komen en bracht zijn worstenbroodje in 2019 op de markt. Inmiddels liggen de producten van Kadir's in meer dan 1.000 supermarkten in Nederland en België.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kadir's verkoopt nu allerlei producten, van frikandelbroodjes tot bapao's en elk product doet het beter dan het worstenbroodje waar het mee begon. Door de snelle groei begint het bedrijf tegen capaciteitsproblemen aan te lopen. Om regie te houden op zowel kwaliteit als leveringszekerheid en daarnaast de mogelijkheid te hebben om te innoveren, besloot Kadir Ahmed om een eigen bakkerij te beginnen.

Halal worstenbroodjes, dat klinkt als een bijzondere markt. Is daar vraag naar?
"Daar is zeker een markt voor. De halalmarkt is enorm. In Nederland alleen al hebben we meer dan een miljoen mensen met een islamitische achtergrond. In 2017 was de Europese markt goed voor zo'n €70 miljard aan omzet. Daarnaast groeit de markt hard. In Nederland stijgt de vraag naar halal producten jaarlijks met zo'n 10% tot 20%. Overigens groeit de verkoop ook onder consumenten die geen moslim zijn. Veel mensen waarderen onze snacks vanwege de kwaliteit en smaak. In het begin focusten we sterk op moslims, tot iemand terecht tegen me zei dat ik daarmee zestien miljoen Nederlanders uitsluit. Daar zat wel wat in, dus nu steken we onze marketing breder in en benadrukken we dat we goede producten voor iedereen maken."

Meestal wordt halal buiten de islamitische doelgroep gegeten vanwege de lagere prijs, maar je benadrukt juist kwaliteit. Maakt dat de verkoop niet ingewikkelder?
"Dat ervaren wij niet. Wij zien onszelf als een premium halalmerk. Onze focus ligt dus niet op prijs, maar op kwaliteit. We willen mensen verrassen met snacks die zowel halal zijn, maar bovenal lekker en van hoge kwaliteit. Dat werkt goed om een jongere doelgroep te bereiken. Uit onze cijfers blijkt dat onze producten met name goed verkopen onder jonge vrouwen, millennials, en specifiek voor de frikandelbroodjes studenten. "

In de Randstad is het effectief om halal in onze communicatie te benoemen

Kadir Ahmed

De producten liggen in heel Nederland, maar jullie begonnen als worstenbroodfabrikant met duidelijk Brabantse wortels. Ligt jullie voornaamste verkoop nog in Brabant?
"Het tegendeel is waar. Onze verkopen zijn overal sterk, maar vooral in de Randstad verkopen we goed. Dat verbaast niet, want daar is de vraag naar halal producten het grootst. Je ziet zelfs dat ons eerste product, ons worstenbroodje, inmiddels het minst verkopende product is. Dat wordt in de regio nou eenmaal minder gegeten. Het is belangrijk dat je je aan een markt aanpast. Wij liggen nu ook bij de Albert Heijn en Jumbo in België. Daar eten ze bijvoorbeeld minder frikandelbroodjes, maar frikandelrols."

"Daarnaast is het belangrijk om je communicatie op de markt aan te passen. In de Randstad merkten we dat het effectief is om halal in onze communicatie te benoemen, terwijl dat in Brabant minder prominent was. Daar zetten we meer in op ons merk zelf."

Jullie zijn begonnen in de retail. Veel bedrijven starten juist in de foodservice, omdat dit makkelijker zou zijn. Waarom kozen jullie voor een lancering in de supermarkt?
"Eigenlijk was het niet ons plan om in de supermarkt te starten. Oorspronkelijk wilden we onze worstenbroodjes lanceren in de foodservice, maar toen corona uitbrak, viel een groot deel van de horecamarkt weg. De retail bleef echter overeind. Daarom hebben we de focus verlegd naar supermarkten en met succes. Inmiddels ligt Kadir's in bijna alle supermarktketens in de schappen. We liggen nog steeds bij sommige groothandels. Daardoor zijn onze producten in verschillende kantines te vinden. Het is zeker interessant de foodservice te verkennen, maar ook complex vanwege langdurige contracten en de politiek tussen cateraars en groothandels. Dat maakt het behoorlijk ingewikkeld."

Kadir's werkt op dit moment aan de opening van een eigen bakkerij. Daarmee ga je tegen de trend van steeds meer contractwerk in. Waarom kiezen jullie ervoor?
"De reden daarvoor is simpel. Als je wil blijven innoveren en groeien, moet je soms zelf de controle nemen. We merkten dat we als merk stil kwamen te staan omdat er geen ruimte was voor nieuwe productontwikkeling en dat frustreerde onze groei. Onze externe producenten lopen tegen capaciteitsproblemen aan. Ze kunnen ons niet langer genoeg opschalen om aan onze vraag te voldoen. We willen elk jaar met nieuwe producten komen, want stilstaan is achteruitgaan. Maar dat ging niet, want de productielijnen zaten vol."

"We hebben besloten niet meer afhankelijk te willen zijn van externe leveranciers en onze eigen productiecapaciteit te bouwen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik heb zelf een productieachtergrond, dus ik weet heel goed hoe je een productielijn opbouwt. Al zullen we natuurlijk wel ervaren mensen aannemen om het proces te managen. Het scheelt dat we een oude worstenbroodfabriek met sterke lokale wortels hebben overgenomen. Er wonen nog veel mensen om de fabriek heen die hier dertig of veertig jaar gewerkt hebben en er graag weer aan de slag willen."

Tenslotte hebben jullie de fabriek gefinancierd via sharefunding. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om aandelen te verkopen?
"De belangrijkste reden daarvoor is dat ons bedrijf voldoet aan de islamitische leenwetten. In de islam is het verboden om rente te vragen of te betalen. Dividend uitbetalen mag wel, want je deelt in zowel winsten als verliezen mee. Natuurlijk moet je meer delen als ons succes doorzet, maar dat vind ik niet erg. Het bedrijf is al veel succesvoller dan ik ooit had durven dromen. Bovendien geloof ik dat succes dat je deelt twee keer zo lekker is."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden