Voor het eerst sinds de financiële en economische crisis in 2008 is in België zowel de omzet als de export in de voedingsindustrie gedaald. De voornaamste redenen? De sluiting van de horeca en foodservice en de terugval op de exportmarkten. Zonder de steunmaatregelen van de overheid zou de impact nog vele malen zwaarder zijn geweest, zo schrijft Fevia in een nieuw rapport.
De omzet van de Belgische voedingsindustrie is afgelopen jaar met 1,7% gedaald tot €54,4 miljard. De export van voedingsmiddelen daalde daarnaast met 1,9% tot €26,7 miljard. Het is voor het eerst sinds de financiële en economische crisis van 2008 in België dat beide factoren een min laten zien. De coronacrisis ligt hieraan ten grondslag. De sluiting van de horeca en foodservice en de terugval op de exportmarkten zijn namelijk de voornaamste oorzaken van de rode cijfers.
Ook speelt mee dat foodbedrijven met hogere productiekosten te maken kregen. Er moest namelijk geïnvesteerd worden in onder meer beschermingsmateriaal en andere maatregelen om het coronavirus buiten de deur te houden. Daarnaast lagen de grondstoffenprijzen fors hoger en moest meer betaald worden voor transport en logistiek. Allemaal gevolgen van de wereldwijde coronapandemie. "Maar, zonder veerkracht van de bedrijven, de erkenning als essentiële sector en de steunmaatregelen van de overheid zou de impact nog zwaarder zijn geweest", aldus Fevia.
De toekomst
Ondanks de steunmaatregelen, kampt ruim 35% van de bedrijven vandaag de dag met grote financiële moeilijkheden. Daarom pleit Fevia voor het verder uitrollen en het versnellen van de test- en vaccinatiestrategie. "Maar we pleiten tegelijkertijd voor een snelle en gecontroleerde heropening van de horeca en eventsector. Daarbij moet een concreet stappenplan komen met ondersteunende maatregelen, ook voor getroffen toeleveranciers."
Daarnaast streeft de organisatie ernaar dat de competitiviteit van de Belgische foodbedrijven structureel wordt versterkt door loonkosten en energiekosten te verlagen. Tenslotte moet volgens Fevia komende jaren meer geïnvesteerd worden in digitale middelen en circulair ondernemen. "Tijdens de coronacrisis investeerden tal van voedingsbedrijven in e-commerce om de impact van de horecasluiting of het wegvallen van toerisme op te vangen. Daarin zien we heel wat toekomst."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.