Een groep voedselfabrikanten, waaronder Tesco, Morrisons, PepsiCo en Danone heeft zich aangemeld voor het project Foundation Earth. Hierbij worden op producten etiketten geplaats waarmee de milieu-impact wordt aangegeven. Het initiatief was het geesteskind van de Britse ondernemer Denis Lynn, die vleesproducent Finnebrogue Artisan oprichtte. Hij kwam in mei om bij een quadongeluk.
De non-profitorganisatie Foundation Earth gaat aan het einde van 2021 ecoscores uitbrengen op voedsel- en drankproducten. De labels beoordelen de milieureferenties van een product met behulp van een verkeerslichtscoresysteem. Het systeem achter de etiketten kijkt naar landbouw, verwerking, verpakking en transport. Het beoordeelt de milieu-impact van een product op basis van koolstof, waterverbruik, watervervuiling en biodiversiteitsverlies.
Duurzaamheid aanpakken
Nestlé en de Engelse supermarktketen Sainsbury's hadden al eerder aangegeven mee te doen met dit ecoproject. De regeling wordt gesteund door de Britse regering. George Eustice, minister van Milieu, Voedsel en Plattelandszaken van het land, zei bij de lancering: "De ambitie van Stichting Earth om milieukeurmerken op voedsel te ontwikkelen, kan helpen de dringende uitdagingen van duurzaamheid en klimaatverandering aan te pakken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.