isparklinglife / Shutterstock.com

Nieuws Duurzaamheid

Voedselreuzen doen mee aan ecoscore op etiket

23 Augustus 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Een groep voedselfabrikanten, waaronder Tesco, Morrisons, PepsiCo en Danone heeft zich aangemeld voor het project Foundation Earth. Hierbij worden op producten etiketten geplaats waarmee de milieu-impact wordt aangegeven. Het initiatief was het geesteskind van de Britse ondernemer Denis Lynn, die vleesproducent Finnebrogue Artisan oprichtte. Hij kwam in mei om bij een quadongeluk.

De non-profitorganisatie Foundation Earth gaat aan het einde van 2021 ecoscores uitbrengen op voedsel- en drankproducten. De labels beoordelen de milieureferenties van een product met behulp van een verkeerslichtscoresysteem. Het systeem achter de etiketten kijkt naar landbouw, verwerking, verpakking en transport. Het beoordeelt de milieu-impact van een product op basis van koolstof, waterverbruik, watervervuiling en biodiversiteitsverlies.

Duurzaamheid aanpakken
Nestlé en de Engelse supermarktketen Sainsbury's hadden al eerder aangegeven mee te doen met dit ecoproject. De regeling wordt gesteund door de Britse regering. George Eustice, minister van Milieu, Voedsel en Plattelandszaken van het land, zei bij de lancering: "De ambitie van Stichting Earth om milieukeurmerken op voedsel te ontwikkelen, kan helpen de dringende uitdagingen van duurzaamheid en klimaatverandering aan te pakken."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden