Zuivelreus Lactalis, sinds kort ook eigenaar van Leerdammer kaas, moet in de VS enkele merken afstoten om definitieve goedkeuring te krijgen voor de overname van de zuivelactiviteiten van Kraft Heinz. Dit eist het Amerikaanse ministerie van Justitie.
In de VS worden mededingingszaken behandeld door het ministerie van Justitie. Het gaat om de merken Polly-O en Athenos van Kraft Heinz. De verkoop van beide merken is inmiddels in gang gezet. Zou Lactalis beide merken niet verkopen, dan zou het bedrijf een te groot marktaandeel hebben op een aantal regionale markten in de VS.
Tot 2017 was Lactalis beperkte aanwezig in de VS. Via dochterbedrijf Parmalat verkocht de onderneming er slechts enkele drinkmelkproducten en kaas van het merk President. Sindsdien is de situatie drastisch veranderd. Eerst nam het bedrijf Stonyfield over van Danone voor een bedrag van $875 miljoen. Dit bedrijf is vooral sterk in biologische zuivel. De aankoop van yoghurtproducent Siggi's volgde in 2018. In 2020 kocht Lactalis de zuiveldivisie van Kraft Heinz voor een bedrag van $3,2 miljard.
Kansen op Amerikaanse kaasmarkt
Lactalis ziet goede kansen op de Amerikaanse kaasmarkt. In 2014 was de omvang van deze markt in de VS nog ruim 5 miljoen ton, momenteel wordt deze geraamd op 6 miljoen ton per jaar. Er is weliswaar een toenemende concurrentie van plantaardige producten, maar marktonderzoekers zien hierin voorlopig nog geen heel grote bedreiging voor de kaasafzet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.