De handelsrelatie tussen Frankrijk en Nederland is het afgelopen jaar sterker geworden. Het Zuid-Europese land is inmiddels de op twee na belangrijkste handelspartner van Nederland, na Duitsland en België. Daarmee neemt het de derde plek van het Verenigd Koninkrijk over.
De Franse overheid heeft recent de handelsresultaten over het afgelopen jaar bekendgemaakt. Daaruit komt uit een handelstekort van €84,7 miljard naar voren, het slechtste niveau ooit. Het Franse handelsoverschot voor landbouw- en voedingsproducten komt uit op €8 miljard. Dat was één jaar eerder €6,1 miljard. Afgelopen jaar werd het niveau van voor de coronacrisis overschreven, met 7%. Volgens de Franse regering werd de handel aangedreven door een 'zeer goede dynamiek van wijnen en gedistilleerde dranken'. Die houdt verband met de opheffing van Amerikaanse sancties. Ook nam Nederland een goede hoeveelheid wijn uit Frankrijk af, namelijk 15%.
Zoals gepresenteerd door Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek behaalde Nederland afgelopen jaar een exportwaarde van boven de €100 miljard. Een kwart daarvan ging richting Duitsland. België en Frankrijk volgen op plek twee en drie. Het Zuid-Europese land is het Verenigd Koninkrijk voorbijgestreefd en speelt dus een steeds belangrijkere rol voor de Nederlandse markt. De waarde van de export van Nederlandse landbouwproducten richting Frankrijk steeg vorig jaar met 14%.
Vooral de export van sierteelt richting Frankrijk nam het afgelopen jaar toe, met 23%. Er ging daarnaast 4% meer kaas, boter, room, wei en yoghurt richting het Zuid-Europese land. In totaal exporteerde Nederland voor €8,7 miljard aan zuivelproducten en eieren (wereldwijd). De totale waarde van kas- en vollegrondsgroenten, aardappelen en uien bedroeg afgelopen jaar €7,2 miljard. Van deze categorie is bekend dat vooral met de buurlanden verhandeld wordt. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk zijn samen goed voor 60% van de exportwaarde.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.