Een in opdracht van de Dierenbescherming uitgevoerd onderzoek geeft aan dat dierenwelzijn nog altijd een ondergeschikte rol speelt in het barbecuegedrag van consumenten. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in bijna de helft van de gevallen nog vlees zonder keurmerk van de Dierenbescherming op de barbecue ligt.
Om deze reden start de Dierenbescherming deze week een campagne waarin getracht wordt consumenten te verleiden om dat te veranderen. Als consumenten bij aankoop kiezen voor producten met één of meerdere sterren van de Dierenbescherming kunnen zij het dierenwelzijn verbeteren.
Helft consumenten koopt 'achteloos'
In het onderzoek gaven 47% van de respondenten aan bij de aankoop van barbecuevlees helemaal niet te kijken wat er op de verpakking staat. Des te opvallender is dat 68% van de ondervraagden aangeeft wel bereid te zijn vlees met een Beter Leven-keurmerk aan te schaffen als zij weten dat dieren daardoor meer leefruimte krijgen dan bij vleesproducten zonder ster. Volgens de Dierenbescherming is er met name in het barbecueseizoen nog volop vlees zonder sterren verkrijgbaar.
Bij de keuze wat er uiteindelijk wel op de barbecue komt, speelt prijs nog altijd een belangrijke rol. Voor 54% is dit een factor die meespeelt in het aankoopgedrag. Ook gemak is bij het barbecueën een factor van belang en neemt 45% van de mensen deze factor mee bij het bepalen van hun aankoop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.