Hoewel de voedingssector er dit jaar deels in slaagt om de gestegen kosten voor grondstoffen, energie en personeel door te geven in de keten, blijven de marges door aanhoudend hoge kosten onder druk staan. Dat meldt de ING in haar sector update food.
De bank baseert haar verwachting onder andere op de inflatiecijfers gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Want hoewel de algehele inflatie in de Consumentenprijsindex over de maand mei iets lager uitviel dan de voorgaande maanden, liepen de voedselprijzen nog wel steeds sneller op. Voedsel was in mei gemiddeld 9,2% duurder dan één jaar eerder. De verwachting is volgens de ING bovendien dat de voedselprijsinflatie de komende maanden blijft oplopen.
Pijn wordt nu verdeeld
Tot enkele maanden terug probeerde de foodretail volgens de bank de hogere kosten die bij de productie van veel producten op het moment ontstaan terug de keten in te drukken. Dat gebeurt op dit moment minder waardoor de pijn eerlijker over de keten heen verdeeld wordt.
De consumentenbond constateert dat de prijzen van A-merken inmiddels 10% in prijs zijn gestegen en van huismerken 7%. Dat kan ertoe leiden dat consumenten vaker voor huismerken gaan kiezen. Hierdoor kan de populariteit van A-merken en van producten met een duurzaamheidskenmerk af gaan nemen.