Cineberg / Shutterstock

Nieuws Inkrimpen

Danone verkleint het productassortiment

20 Juni 2022 - Max van der Heijden

Danone wil de kosten verlagen en verkleint daarom zijn assortiment. Dit alles om de prijzendruk te verminderen. Daardoor liggen er in de toekomst mogelijk minder varianten Activia in de winkelschappen. 

Met de verandering houdt het Franse bedrijf rekening met het veranderende consumentengedrag in Europa, waar klanten door inflatie en stijgende prijzen minder uitgeven aan boodschappen. Danone zelf worstelt met stijgende kosten, onder meer veroorzaakt door de invasie van Rusland in Oekraïne en de gevolgen van de coronapandemie voor de internationale handel. 

Al die factoren dwingen het bedrijf dat onder meer merknamen als Activia, Alpro en Evian bezit tot een nieuwe aanpak. ''Inflatie is iets, waar we zeker in Europa, niet meer om heen kunnen'', zegt Ayla Ziz, hoofd van de wereldwijde verkoop bij Danone, tegen Reuters.

Minder variatie
Dat doet Danone door het aantal stock keeping units (SKU's) te verminderen. Ziz vertelt dat dit in de praktijk betekent dat sommige supermarken minder smaken en maten hebben van Danone producten. Minder SKU's betekent voor Danone minder kosten per productgroep. 

Samen met de klanten gaat het Franse bedrijf kijken welke SKU's mogen verdwijnen. Dat kan ook voor supermarkten voordelig uitpakken. Een vereenvoudigde line-up van producten kan het voor supermarkten goedkoper en makkelijker maken om het assortiment te beheren. Zo zou er minder geld nodig zijn voor de opslag en vervoer van de producten.

Welke productlijnen mogelijk gedeeltelijk gaan verdwijnen wilde Ziz niet zeggen. Maria Crastroviejo, senior analyst, bij RaboResearch, zegt dat de stappen die Danone neemt logisch zijn. "Als je heel veel kleine hoeveelheden van verschillende producten moet maken, heb je ook meer last van storingen en moet je meer ingrediënten vinden.''

Besparen op vervoerkosten
Ziz zegt dat Danone competitief wil blijven en daarom het aantal promoties en acties niet zal verminderen. Het bedrijf wil met de vereenvoudiging vooral besparen op vervoerskosten. Ook gaat Danone investeren in software die moet helpen met het vinden van een voor consumenten acceptabele verkoopprijs.

Voedselproducenten zijn al sinds vorig jaar met supermarkten in gesprek over de prijzen. Die onderhandelingen gaan er soms spijkerhard aan toe en zorgde al voor lege schappen. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden