Gedroogde hamproducten lijken steeds meer in trek bij Aziatische afnemers. Dat blijkt uit marktonderzoek van het de Spaanse belangbehartiger voor de varkensvleesketen INTERPORC.
De resultaten van het onderzoek geven 'strategieën en adviezen hoe om te gaan met verschillende markten, aanbevelingen voor organisaties om producten internationaal te promoten'. Uit het onderzoek blijkt dat er grote kansen liggen in de regio. Met name in Japan is Spaanse ham al beroemd en gewild en Spaanse consumenten betitelen Spaanse ham als de beste ter wereld.
Groeipotentie
Echter zijn er ook zeker groeikansen en verbetermogelijkheden in andere landen. Zo is de consumptie van gerookte ham in China van 2017 tot en met 2020 bijna verdriedubbeld van 305 ton naar 876 ton. De waarde van deze producten verviervoudigde zelfs van zo'n €5,7 miljoen tot ruim €21 miljoen. Bovendien is de verwachting dat deze markt verder groeit. Ook in Zuid-Korea is er sprake van groei, van 89 ton in 2017 tot 186 ton in 2020.
Chinese en Taiwanese consumenten vinden nog altijd de lokaal geproduceerde hammen het beste in zijn soort. Volgens de onderzoekers is er dan ook nog veel werk aan de winkel om onbenut marktpotentieel te kunnen gaan verwerven. Hetzelfde geldt voor consumenten in Vietnam. Ook hier groeit de afzetmarkt voor Spaans gedroogde ham wel (van 102 ton in 2017 tot 137 ton in 2020), maar waarderen consumenten 'eigen' ham nog het beste.