Consumenten betaalden in juni 11% meer voor voeding dan in die maand een jaar eerder. Daarmee is de prijs van voedsel sneller omhoog gegaan dan de algemene prijs van goederen en diensten, die met 8,6% steeg. Dit blijkt uit cijfers die het CBS vandaag (13 juli) heeft gepubliceerd.
Het is bijzonder dat de prijzen van voedingsmiddelen zo sterk stijgen. De laatste keer dat de prijzen over een heel jaar met meer dan 10% stegen was in 1976.
Geen enkel voedingsmiddel daalde in juni in prijs. De sterkste stijger was vlees, dat maar liefst 16% duurder werd. Vis steeg 10% in prijs. De categorie steeg in totaal met 16% in prijs.
Het CBS meldt ook dat de gemiddelde consument gemiddeld vijf keer zoveel uitgeeft aan vlees als aan vis. Na vlees was zuivel de sterkste prijsstijger. Daarvan stegen de prijzen met 14%. Boter steeg het sterkst in prijs. De prijsstijging daarvan is in lijn met de prijsstijging van andere oliën en vetten.
Een gemiddelde consument besteedt zo'n 11% van zijn uitgaven aan voedingsmiddelen. Een kwart hiervan gaat naar vlees en vis, 23% gaat naar groente en fruit, 21% naar brood en graanproducten en 14% wordt uitgegeven aan zuivel.
Nederland rond EU gemiddelde
De consumentenprijzen voor voeding volgen meestal de producentenprijzen met wat vertraging. Vaak zijn duurdere consumentenproducten veroorzaakt door hogere kosten bij de fabrikant. De producentenprijzen waren in mei 2022, ruim 23% hoger dan een jaar eerder. Zo sterk zullen de voedselprijzen voor consumenten echter niet stijgen. Zo heeft de lange distributieketen een vertragend effect op de prijzen en zorgen handels- en vervoersmarges ervoor dat de prijsstijgingen minder extreem zullen zijn.
De prijsstijging van voedingsmiddelen in de Europese Unie is nog niet bekend, maar in mei 2022 lagen de prijzen in Nederland rond het Europese gemiddelde. In België stegen de prijzen iets minder hard, in Duitsland gingen ze wat sterker omhoog. Vooral in Oost-Europa was de prijsstijging hoger dan in Nederland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.