Danone

Nieuws Klimaat

Foodbedrijven kunnen uitstoot amper verlagen

22 November 2022 - Max van der Heijden

De broeikasgasuitstoot van de negen grootste voedselbedrijven is de afgelopen twaalf maanden met 27 ton koolstofdioxide-equivalent (CO2e) gestegen. Met CO2e wordt aangegeven hoeveel een broeikasgas bijdraagt aan de opwarming van de aarde omgerekend naar CO2. Bedrijven worstelen vooral met het beperken van hun indirecte uitstoot. 

Just Food vergeleek de resultaten van Danone, General Mills, JBS, Kellogg, Kraft Heinz, Mars, Mondelēz International, Nestlé en Pepsico met de doelen die bedrijven zich hadden gesteld in het kader van het verminderen van uitstoot.

De directe en indirecte uitstoot veroorzaakt door stroom en hitte zijn overal omlaag gegaan, drie bedrijven uitgezonderd. Slechts bij twee bedrijven ging ook de overige indirecte uitstoot omlaag. Bij Danone, daalde deze uitstoot met 5% en bij Nestlé was de daling 0,2% in de afgelopen twaalf maanden. Deze uitstoot is vaak 90% van de volledige uitstoot van een voedselbedrijf. Daarom is het volgens Just Food zorgwekkend dat deze uitstoot bij veel bedrijven niet is gedaald. Dat maakt het verkleinen van de uitstoot voor 2030 erg lastig. Deze indirecte uitstoot veroorzaakt door activiteiten in de keten, waar het bedrijf geen directe invloed op kan uitoefenen omdat ze geen eigenaar van het bedrijf zijn, wordt Scope 3-uitstoot genoemd.  

Deze Scope 3-uitstoot groeide bij Kraft Heinz met 76%. Een stijging van 25 ton CO2-equivalent naar 44 ton CO2e. Een woordvoerder kon geen verklaring bieden voor de stijging. Volgend jaar deelt het bedrijf de doelen die het zichzelf heeft gesteld in het kader van uitstootvermindering. Als het bedrijf de uitstootcijfers van 2019 als doel neemt, moet de uitstoot dalen naar minder dan 20 ton CO2e in 2030.

Voor sommige bedrijven betekent hogere verkopen ook een hogere uitstoot. De uitstoot groeide bij General Mills met 4%, bij JBS met 5%, Kellogg met 4%, Mondelez met 4% en Pepsico met 7%. 

Loskoppelen
Het wordt steeds duidelijker hoe moeilijk het is om krimp van koolstofuitstoot los te koppelen van de financiële groei die een bedrijf nastreeft. Waar bedrijven vorig jaar nog in de publiciteit kwamen omdat ze rondom COP26 in Glasgow doelen hadden gesteld, is nu duidelijk geworden hoe lastig het is die doelen te behalen in een economisch klimaat waar de kosten van het levensonderhoud zijn gestegen en er een crisis in de toeleveringsketen is. 

Het verminderen van de Scope 3-uitstoot vraagt om een significante investering van tijd en geld. ''De lange aanloop tussen de start van een project en het verminderen van uitstoot is een uitdaging'', zegt Mars in een verklaring. Dat bedrijf zet in op klimaat-slimme landbouw, het gebruik van hernieuwbare energie, vernieuwde receptuur, gestroomlijnde logistiek en nieuwe verpakkingen om uitstoot te verminderen. 

Een bedrijf dat voorloopt is Danone. Het Franse bedrijf investeert $1,3 miljard in bos, grond en de uitstootreductie van vee. Het bedrijf verminderde de uitstoot met 350.000 ton het afgelopen jaar door het omschakelen naar regeneratieve landbouw. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Opinie Kasper Walet

Aarde gaat niet ten onder aan klimaatverandering

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden