De vleesconsumptie zal in 2023 een beetje afnemen, zo voorspelt de ABN AMRO in hun sectorprognose voor de levensmiddelenindustrie. Mede door de hoge inflatie kiezen consumenten ervoor om dag geen vlees te eten. Volgens de bank is dit niet de enige manier waarop consumenten bezuinigen. Ze zullen steeds vaker zoeken naar goedkopere alternatieven.
Dat de vleesconsumptie volgend jaar afneemt, heeft volgens de bank meerdere oorzaken. Zo is vlees door hogere energiekosten een stuk duurder geworden. Maar ook de focus op duurzamer en diervriendelijker vlees zorgt voor lagere verkoopcijfers. Omdat supermarkten bewust inzetten op bijvoorbeeld vlees met een Beter Leven-keurmerk verdwijnen de goedkoopste opties uit de schappen. Daarnaast verwacht ABN AMRO dat consumenten minder vaak uit eten gaan. Omdat in restaurants grote porties vlees worden geserveerd zal de vleessector hier last van krijgen.
Gedragsverandering
Volgens ABN AMRO beginnen consumenten langzaam maar zeker hun gedrag aan de inflatie aan te passen. In de Nederlandse supermarkten werd in de eerste negen maanden van dit jaar 7% minder vlees verkocht. Daarmee blijft de consumptie niet alleen achter bij de covidjaren 2020 en 2021, maar ook bij 2019. De ABN AMRO concludeert hieruit dat de verkoop van vlees structureel afneemt. De bank verwacht dat de hoge vleesprijzen ook in 2023 aanhouden, waardoor de daling van de consumptie ook volgend jaar doorzet.
Minder vlees kopen is overigens niet de enige manier waarop consumenten hun kosten drukken. Zo zal de consumptie van biologisch vlees afnemen. Ook kiezen consumenten volgend jaar meer voor goedkopere alternatieven. Gehakt blijft in 2023 dus onverminderd populair, terwijl consumenten luxere onderdelen zoals biefstuk vaker in de schappen laten liggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.