Het producentenvertrouwen van de voedingsmiddelenindustrie is in april verslechterd, zo blijkt uit CBS-cijfers. Het producentenvertrouwen in de sector was in maart met -0,6 al niet goed, maar dat is over maart verder gezakt naar -2,3. Voedingsmiddelenproducenten zijn daarmee een stuk somberder dan de industrie als geheel, waarvan het cijfer op 3 uitkomt.
Het producentenvertrouwen ligt boven het langjarige gemiddelde van 1,3. Wel is het producentenvertrouwen van de industrie gemiddeld verslechterd. Het cijfer over maart was nog 4. In 2021 was het vertrouwen met 12,7 het hoogst en in april 2020 met -28,7 het laagst.
Inflatie neemt weer toe
De inflatie is in april weer toegenomen en bedraagt volgens de eerste raming van het CBS 5,2%. In maart daalde de inflatie flink van 8% in februari naar 4,4%. De voedingsinflatie (die in maart 15% was) neemt wel af, maar is met 13,2% nog steeds hoog.
Met 5,2% is de inflatie even hoog als in november 2021. In de tussentijd is de inflatie alleen vorige maand (met 4,4%) lager geweest. De inflatie over heel 2022 bedroeg 10%. In januari en februari van dit haar waren de prijzen respectievelijk 7,6% en 8% hoger dan een jaar eerder.
Voedingsinflatie
De inflatie in de productgroep voedingsmiddelen, dranken en tabak was in april 13,2%. Minder dan de 15,1% in februari en 15% in maart, maar nog steeds flink. Voedingsprijzen blijven langer hoger, doordat de hoge energieprijzen een na-ijleffect hebben, legde Cor Pierik, hoofd Landbouw bij het CBS, onlangs bij Boerenbusiness in de studio uit. "Als we zien dat de energieprijzen stijgen, dan zien we een half jaar later dat de voedselprijzen stijgen. Dus zou je ook kunnen concluderen dan als de energieprijzen weer dalen, je ook een half jaar later weer een minnetje kan verwachten wat betreft de voedselprijzen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.