Veel mensen leven ongezond en de verduurzaming van onze voedingsproductie wil maar niet vlotten, constateerde oprichter van Verdify, Jochem Bossenbroek. Met kunstmatige intelligentie denkt hij dat op te kunnen lossen. Zijn technologie voor persoonlijke voedingsprofielen moet beide problemen tegelijk tackelen.
Wat doet Verdify eigenlijk?
"Onze missie is om het voor mensen makkelijker te maken om betere eetkeuzes te maken. Daarbij richten wij ons op twee doelgroepen. Aan de ene kant de mensen die graag gezond en lekker willen eten, aan de andere kant een doelgroep met een medische achtergrond. Voor die doelgroep hebben wij een platform opgesteld waar mensen een compleet voedingsprofiel kunnen opzetten aan de hand waarvan ze passende recepten voorgeschoteld kunnen krijgen. En aan de andere kant hebben wij een business-to-business-propositie voor receptpersonalisatie bij foodretailers opgezet. Daarmee kunnen zij hun doelgroep sturen naar betere eetkeuzes. Daarnaast hebben we een platform dat gebruikers een voedingsomgeving biedt die zich aanpast aan jou en aan jouw voorkeur. Dit zorgt ervoor dat je altijd een veilige omgeving hebt om de beste keuzes voor jouzelf te kunnen maken. Daarnaast willen we mensen ook helpen hun voedingspatroon te verduurzamen. Dus hebben we binnen onze software een optie om dierlijke producten voor plantaardige alternatieven om te ruilen."
Wat is jullie verdienmodel?
"Verdify verdient op meerdere manieren geld. De eerste manier noemen we in-recipe promotions. Iedereen die naar een recept van onze partners kijkt kan deze promoties te zien krijgen. Ten tweede bieden wij andere bedrijven onze software aan. Tot slot hebben we een tak die Data & Insights heet. Dat is op basis van metadata die we verkrijgen op basis van de miljoenen interacties die wij zien in ons netwerk."
Zijn die gezondheidstak en die reclametak volledig gescheiden?
"We spreken eigenlijk niet van reclames, we noemen het liever promoties. We onderscheiden ons er in dat we niet werken voor merkeigenaren van producten die veel zout, veel suiker of veel verzadigde vetzuren bevatten. Zo hopen we mensen de juiste kant op te sturen. Vrijwel elke consument moet uiteindelijk ergens een keuze maken tussen verschillende merken. Onze visie is dat je mensen dan beter kan begeleiden naar de juiste variant daarvan. Dus daar zou promotie in de toekomst met voedingsprofielen samen kunnen komen, mits de consument daar toestemming voor geeft natuurlijk."
Hoe voorkomen jullie de schijn van belangenverstrengeling?
"Natuurlijk zit er een muur tussen de afdelingen, wat we aan de ene kant doen met persoonsprofielen en aan de andere kant met promoties. We hebben dus één platform, maar twee aparte businessunits. Die afdelingen hebben op geen enkele manier met elkaar te maken. Dus dat schuurt totaal niet."
Jochem Bossenbroek
Wie zijn jullie klanten?
"Ten eerste, zeker aan de business unit, werken wij voor merkeneigenaren. Dus de voedingsmiddelenproducenten die merken hebben. Daar hebben we allerlei soorten klanten. Van hele kleine partijen, van startups met nieuwe voedingsingrediënten, tot de grote multinationals die producten hebben met hun merken. En wij kunnen zo'n merk met een druk op de knop laten verschijnen in honderden of duizenden passende recepten in ons netwerk. Dat zorgt ervoor dat honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen die promoties zien en gestimuleerd worden om die merken te gebruiken. Daarnaast werken wij samen met allerlei foodblogs waar we onze technologie kunnen inzetten om promoties toe te voegen."
"De tweede groep zijn foodretailers. Vorig jaar hebben we de Plant Based Award gewonnen van Carrefour. De Franse supermarkt had die prijs uitgeschreven met de vraag: hoe kunnen wij consumenten nu verleiden om meer plantaardig te kiezen? Daar kwamen wij met het idee van plant based swapknoppen. Met dat soort partijen starten we op het moment samenwerkingen om te zorgen dat zij de miljoenen mensen per maand die op hun platform komen ook een gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden, bijvoorbeeld met swapknoppen. Dat zijn de belangrijkste categorieën, maar verderop in de keten hebben wij bijvoorbeeld zaadveredelaars als klant. Die maken gebruik van onze datatak. Als je mensen bijvoorbeeld kan motiveren om groenten te eten bij het ontbijt is dat voor hen ook interessant. Dat zien zij natuurlijk weer terug in hun resultaten."
Focussen jullie bij verduurzaming alleen op de consumptie van meer plantaardige producten? Of houdt u er ook nog rekening met andere aspecten?
"Binnen ons consumentenplatform werken we met seizoensproducten en zijn de porties op maat om verspilling te voorkomen. Op het moment bestaat zo'n systeem nog niet binnen onze business-to-business unit. Het is op het moment vooral de vraag met welke partijen we de integratie maken en wat de wensen van onze partners zijn. Maar het is zeker denkbaar dat we bijvoorbeeld ook waterverbruik in de toekomst meenemen. Dus wil je liever niet die avocado, dan geven we je als het past een lokaal geteelde biet. Die kant lijken we op het moment wel op te gaan."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.