MaGie Creations maakt ingrediënten van bierbostel, een restproduct dat na het brouwen van bier overblijft. Het product gaat in Nederland nu nog veelal naar koeien, in andere landen wordt het ook wel gebruikt als biomassa of weggegooid. Omdat bierbostel ook voor mensen hoogwaardige voedingsstoffen bevat, wil MaGie-oprichter Madeleine Gielens daar verandering in brengen. Bierbostel zegt veel mensen niet zoveel en daarom bedacht ze een eigen term om het product beter te kunnen vermarkten: brouwgraan.
De ingrediënten die het bedrijf maakt zijn onder meer geschikt voor verwerking in producten als brood, banket en vleesvervangers. Crackers van Bergbanket met het brouwgraan van MaGie liggen sinds de zomer bij AH to go. MaGie is onlangs ook een samenwerking aangegaan met Looop, een bedrijf dat bijproducten uit voedsel-, fermentatie- drankenindustrie verwaardt. Voor Looop is het de eerste stap op gebied van humane voeding.
Bierbostel is het restant van graan dat overblijft na het brouwproces. Jij spreekt liever van brouwgraan, waarom?
"Bierbostel is natuurlijk de term die van oudsher voor deze reststroom wordt gebruikt, maar etymologisch is het een vreemde eend in de bijt. We kennen het woord bostel eigenlijk niet. Als mensen nooit van bierbostel gehoord hebben, maken ze er 'bierborstel' van. Het geeft zo weinig betekenis en is voornamelijk onder bierbrouwers en agrariërs bekent. Ingrediënten maken op basis van bierbostel is nieuw; je hebt dus behoorlijk wat uit te leggen en dan is het fijn om een begrip te gebruiken dat binnenkomt. We hebben marktonderzoek laten doen hoe je de reststroom het beste kunt noemen en daar kwam brouwgraan uit. Brouw én graan, daar zijn mensen bekend mee."
Jullie zijn een samenwerking aangegaan met Looop. Wat houdt die samenwerking in?
"We hebben de ambitie om een fabriek op te zetten om 11 miljoen kilo brouwgraan op jaarbasis te verwerken. Het is een heel gevoelige reststroom. Als je niks doet en je laat het staan, gaat het schimmelen. We hebben al een contract met twee verschillende brouwerijen in België en willen naar een hubmodel waar we de restroom van verschillende bouwerijen verwerken. Voor de efficiency hebben we een partner nodig die ons op logistiek gebied ontzorgt, want we moeten continu kunnen aanleveren. Looop is daar als geen ander voor uitgerust en is bekend met de situatie van de brouwerijen en de reststroom zelf. Daardoor krijgen meer brouwerijen de kans met ons samen te werken."
In principe wordt bierbostel in Nederland niet verspild, maar gevoerd aan vooral melkkoeien. Wat is de meerwaarde om het te verwaarden tot humane voeding?
"Dat ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Vanuit maatschappelijk perspectief is het naar mijn mening altijd te prefereren om zo hoog mogelijk in te zetten op Ladder van Moerman. Ik ben ervan overtuigd dat een voedzame stroom als brouwgraan beter ingezet kan worden dan in veevoer. In de voedselketen zorgt het voor minder gebruik van landbouwgrond, water et cetera. Het past binnen de Scope 3-doelstellingen om emissies in de waardeketen naar beneden te brengen."
"Maar er is ook een gezondheidsaspect, als je kijkt naar het meer eten van vezels en voedingsstoffen dan sluit brouwgraan daar heel goed op aan. Voor de brood en banketsector is het bijvoorbeeld interessant omdat je met name de voedingswaarde goed kunt verbeteren en echt smaak kunt toevoegen. Soms levert het ook een kostenbesparing op. In het kort werken we toe naar: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar."
"Ook wordt bierbostel niet altijd ingezet als feed. In gebieden als Nederland, België en Duitsland misschien wel, maar in landen verder weg waar ze een kleinere melkveestapel hebben, komen ze niet zo makkelijk van bierbostel af. Dan wordt het biomassa of gaat het naar de landfill."
Wordt bierbostel ook duurder als het vaker voor food in plaats van feed wordt gebruikt?
"Als de markt zich ontwikkelt, gaat brouwgraan meer waarde opleveren dan in feed. Ik zou dat niet formuleren als 'het wordt duurder', maar als 'het krijgt meer waarde', als de markt zich gaat ontwikkelen kom je in het spel van vraag en aanbod. Maar het is ook zo dat er wereldwijd heel weinig partijen zijn die hieraan werken. Voor het zover is, dat is echt nog een eindje weg. In Nederland alleen al wordt 560 miljoen kilo bierbostel per jaar geproduceerd."
Jullie hebben de ambitie om brouwerijen in heel Noordwest-Europa te bedienen? Welk tijdspad hebben jullie daarbij voor ogen?
"Zo snel mogelijk als het gaat. Ik ben terughoudend om daar concrete uitspraken over te doen. We zetten een stap in de circulaire economie, maar als er een ding complex is, is dat het wel. De vraag is ook hoe snel de markt zich ontwikkelt. We doen nu de eerste investeringen en over twee jaar willen we de fabriek echt operationeel hebben."
Tenslotte: hoe is jouw passie voor brouwgraan ontstaan?
"Dat is even terug, inmiddels acht jaar geleden. Ik kom uit een ondernemersgezin en vind ondernemen een van de leukste dingen, dit is mijn derde bedrijf. Het is ooit voortgekomen uit een vraag van de gemeente Den Haag om een oplossing te bedenken wat er voor brouwerij Kompaan met de restroom gedaan kon worden. Het heeft me gegrepen en niet meer losgelaten. Het is zo leuk en we kunnen hier potentieel zoveel impact mee maken! Ik doe graag iets dat niet alleen geld oplevert maar ook zin heeft."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.